Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 836
-
Kan pianotekniske ferdigheter være en hjelp i utviklingen av orgeltekniske ferdigheter?
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1991, Master thesis, 1991) -
Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
(Master thesis, 2002)A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very ... -
Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi
(NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ... -
Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi
(NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ... -
Kroppen i musikkpedagogikken
(NMH-publikasjoner;2005:1, Chapter; Peer reviewed, 2005)I denne artikkelen har jeg prøvd å vise at kroppen i varierende grad løftes fram og fokuseres i vår hjemlige musikkpedagogiske forskning. Kroppens tilstedeværelse i forskningen kan derfor med Merleau-Pontys ord beskrives ... -
Tempo fluctuations in the performance of Joseph Haydn´s Keyboard Sonata in F major, Hob. XVI:29
(NMH-publikasjoner;2005: 2, Doctoral thesis, 2006)We know from eighteenth-century sources on performance practice that tempo fluctuations in the shape of agogic rubato, contrametric rubato and sectional changes of tempo were used extensively by performers in the late ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
Gehørtrening i praksis : hva sier fagplanen og hva opplever studentene?
(NMH-publikasjoner, Book, 2006)Background, method and material (Chapter 1–3). The aim of this present study is to examine the ear training/aural training discipline in higher music education, solely based on the students’ experience. It is a fact that ... -
Tempo fluctuations in the performance of Joseph Haydn´s Keyboard Sonata in F major, Hob. XVI:29
(NMH-publikasjoner;2005: 2, Doctoral thesis, 2006)We know from eighteenth-century sources on performance practice that tempo fluctuations in the shape of agogic rubato, contrametric rubato and sectional changes of tempo were used extensively by performers in the late ... -
Fagdidaktikk som basis- og undervisningsfag : bidrag til et teoretisk grunnlag for studier av utdanningskvalitet
(NMH-publikasjoner;2006, nr 1, Academic chapter; Peer reviewed, 2006)Subject didactics as a basic and teaching subject – a contribution to theoretical foundations for studies of educational quality Questions of educational quality have been on the general education agenda for more than ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ... -
Musical answerability : a theory on the relationship between music therapy improvisation and the phenomenon of action
(NMH-publikasjoner;2008:1, Doctoral thesis, 2007)What is the relationship between music therapy improvisation and the phenomenon of action? This thesis seeks to build a theory on how actions manifest themselves in music therapy improvisation and how they are cultivated ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
(NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ... -
Musikkterapi : et relasjonelt perspektiv
(NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten fokuserer et relasjonelt perspektiv, og søker å utforske en slik teoretisk ramme i møte med musikkterapeutiske prosesser. 2 Det relasjonelle synet som presenteres i denne teksten er inspirert av fenomenologisk ... -
The Bonny method of guided imagery and music (BMGIM)
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Innen musikkterapeutisk arbeid finnes det to hovedretninger. Den ene innfallsvinkelen bygger på aktiv musikkutøvelse, mens den andre retningen er knyttet til musikklytting. Innenfor en slik musikklyttende (reseptiv) ... -
Musikk for demensrammede, en livsnødvendighet?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten om aldersdemens og musikkterapi plasserer feltet i en historisk, geografisk og faglig sammenheng. Demenssykdom beskrives i korte trekk og musikkens virkning på fysiske, kognitive og psykososiale områder omtales ... -
Samtale med Dagny Nesheim Jacobsen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Supervisjon som ressurs for ferdigutdannede musikkterapeuter
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Mye tyder på at norske musikkterapeuter i liten grad benytter seg av supervisjon/ eiledning etter avsluttet utdanning (Eckhoff & Grøndahl 2006). Vi tror det trengs mer kunnskap om hva supervisjon/veiledning kan bidra med ... -
Musikkterapi i tilstøtende praksis
(NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)Den musikkterapiutdanningen jeg fikk hos Paul Nordoff og Clive Robbins i 1974 har bidratt til å vekke interesse og forståelse for de grunnleggende elementene i mellommenneskelig kommunikasjon. I løpet av min snart 40 år ...