• Samtale med Bjørg Westby 

      Aftret, Kari (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Samtale med Dagny Nesheim Jacobsen 

      Bakken, Sissel (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Samtale med Ellen Boysen 

      Bakken, Sissel (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Samtale med Jorun Mantor 

      Kristiansen, Frode Aass (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Samtale med Sigrid Hillestad 

      Bakken, Sissel (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • "Stemmene vil alltid leve": Låtskriving som helseressurs etter 22. juli 

      Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Denne teksten tar for seg låtskriving som helseressurs. Teksten presenterer intervjuer med tre kvinner som skrev egne låter som en respons på den mørke fredagen i Norges historie, 22. juli 2011. Mennesker trøstes, æres og ...
    • Storycomposing in music therapy. A collaborative experiment with a young co-researcher 

      Hakomäki, Hanna (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This text describes how a young person interprets his own musical creations created in a meaning reconstruction process after a traumatic loss. He investigates his own music therapy process as a co-researcher with a ...
    • Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme 

      Vikesland, Dagrun Agnes (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva ...
    • Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser 

      Holck, Ulla (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikel handler om supervision af novicemusikterapeuter, dvs. studerende eller nyuddannede med ingen eller lille erfaring i musikterapeutisk arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Ud fra et ...
    • Supervisjon som ressurs for ferdigutdannede musikkterapeuter 

      Eckhoff, Ruth; Grøndahl, Silvia Breuss (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Mye tyder på at norske musikkterapeuter i liten grad benytter seg av supervisjon/ eiledning etter avsluttet utdanning (Eckhoff & Grøndahl 2006). Vi tror det trengs mer kunnskap om hva supervisjon/veiledning kan bidra med ...
    • Syng ordene : der talen ikke strekker til 

      Einbu, Torun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I møter med kommunikasjonshemmede mennesker har jeg sett hvordan musikk kan påvirke både non-verbal og verbal uttrykksevne. Disse møtene har ført meg videre i et ønske om å finne mer ut av sammenhenger mellom musikk og ...
    • Technology and clinical improvisation – from production and playback to analysis and interpretation 

      Erkkilä, Jaakko; Ala-Ruona, Esa; Lartillot, Olivier (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      This article illustrates some of the ways in which music technology can be utilised in everyday clinical practice. Presently, digital devices work relatively well together regardless of manufacturer, and there are useful ...
    • Unge jenter, musikklytting og psykisk helsevern 

      Skarpeid, Grete (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Mine pasienter er opptatt av musikklytting på mp3-spilleren. Jeg ønsker å møte pasienten gjennom å interessere meg for det hun lytter på mens hun sitter på venterommet på BUP, på vei til skolen, når hun er alene eller når ...
    • Using electronic and digital technologies in music therapy: the implications of gender and age for therapists and the people with whom they work 

      Magee, Wendy L. (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      This article is going to explore two important themes that have emerged in recent practice, theory and research relating to the use of digital and electronic music technologies in music therapy. Gender and age are of ...
    • Video som observasjons- og analyseverktøy: Å se med «mikroskop» 

      Galaasen, Signe Marie (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne teksten handler om bruk av video for å observere samspill i musikkterapi mellom nære voksne og barn med multifunksjonshemminger. I første del av artikkelen diskuteres video som redskap i analyse og observasjon, samt ...
    • Vitalitetsformer i musikk og kommunikasjon 

      Johns, Unni Tanum (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      The notion “forms of vitality” derives from Daniel Stern’s work. It was introduced early in his work as a way of describing intersubjective processes involved in the sharing of feelings, intentions, and attention. This ...
    • Vocal and tangible interaction in RHYME 

      Andersson, Anders-Petter; Cappelen, Birgitta (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      In this article we explore the voice in tangible interaction design and its possibility to strengthen health by reducing isolation and passivity. Our approach is to use knowledge about the voice from music therapy and ...
    • Å bruke tiden, hva betyr egentlig det? : tid og relasjon, et intersubjektivt perspektiv 

      Johns, Unni Tanum (NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten vil fokusere på betydningen av aspekter ved tid i den terapeutiske relasjonen. I løpet av terapiprosesser med barn og unge mennesker har aspekter ved tid dukket frem i form av utsagn, handlinger og opplevelser ...
    • Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming 

      Horgen, Turid (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ...