• ”Deltagelse” – en diskusjon av begrepet 

      Stensæth, Karette; Jenssen, Dag (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. ...
    • Følelseskunnskap og helse — musikk og identitet i et kunnskapsperspektiv 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I forbindelse med doktorgradsarbeidet ”Muligheter for følelseskunnskap” ble det dokumentert at musikkopplevelse kan erfares som et medierende redskap for følelseskunnskap, og også at følelseskunnskapen kan knyttes til ...
    • Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger 

      Havrøy, Frank (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ...
    • Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov – et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis 

      Krüger, Viggo (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Teksten handler om hvordan musikkdeltakelse i form av et tilpasset skoletilbud for ungdom under omsorg av barnevernet kan brukes til å støtte ulike former for læring. Utgangspunktet for teksten er erfaringer hentet fra ...
    • Musikk, identitet og geografi 

      Kvifte, Tellef (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Teksten diskuterer forhold som gjelder musikk, identitet og geografi, med utgangspunkt i historien til Norsk folkemusikksamling frem til den blir en del av Nasjonalbiblioteket i 2014. Hvordan musikk og utøvere knyttes til ...
    • Musikk, identitet og helse – hva er sammenhengen? 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      La oss gå ut i fra at det er en sammenheng mellom musikk, identitet og helse – og at vi trenger både teoretiske argumenter og empiri for å synliggjøre hva en slik forbindelse skulle bestå i. I denne artikkelen skal jeg ...
    • Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern 

      Storø, Jan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ...
    • Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      "Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ...