• Musikkarbeid med palestinske flyktningebarn i Libanon. Et community music perspektiv 

      Brøske-Danielsen, Brit Ågot; Storsve, Vegar Richter (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Med utgangspunkt i et musikkprosjekt for palestinske flyktningbarn i flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon ønsker vi i denne teksten å rette fokus mot det musikalske fellesskapet som er utviklet i Rashedieh, med særlig ...
    • Musikkbegrepet som sort boks. Et forsøk på en dekonstruksjon av begrepet musikk i vestlig tenkning, med utgangspunkt i en lærebok i musikk for ungdomsskolen 

      Rønningen, Anders (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      The present article critically examines the concept of “music” as it is used in textbooks in Norwegian schools on grades 8-10 (Opus – Music for lower high school). How “music” is understood has relevance of course to both ...
    • Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring 

      Kalsnes, Signe (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ...
    • Musikkfagets effekter og verdier 

      Dyndahl, Petter; Karlsen, Sidsel; Nielsen, Siw Graabræk (Chronicle, 2019-09)
      Musikkens egenverdi må være hovedargumentet for å ha musikkfaget i skolen. Det er farefullt å begrunne musikkfaget med annen nytteverdi, skriver Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Siw Graabræk Nielsen, professorer ved ...
    • Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene? 

      Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonse ...
    • Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt 

      Karlsen, Sidsel (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ...
    • Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken 

      Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom ...
    • Et musikkoncepts betydning og effekt. For generel velbefindende og helsefremme for børn med kræft i kemoterapi 

      Sanfi, Ilan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This text consists of an extract of my master´s thesis (Sanfi, 2007). It discusses a music concept, which is designed to meet bodily and psychosocial needs of children with cancer when receiving chemotherapy. The theory ...
    • Musikkpedagogen Even Ruud 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ...
    • Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse 

      Strandbu, Astrid; Krüger, Viggo; Lorentzen, Morten (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og ...
    • «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ...
    • Musikkterapeut på en sykehusavdeling for barn : helsefremmende arbeid for både pasient og miljø 

      Ærø, Stine Camilla Blichfelt; Aasgaard, Trygve (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I året 2010 kunne vi feire 15 års jubileum for et kontinuerlig musikkterapeutisk nærvær ved Barneklinikken ved Oslo universitessykehus – Rikshospitalet. Denne artikkelen beskriver musikkterapeutenes arbeidsoppgaver på ...
    • Musikkterapeuten som veileder for annet fagpersonale 

      Sæther, Rigmor (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Som praktiserende musikkterapeut på 1980 og -90 tallet opplevde jeg som mange andre yrkesutøvere det Skagen (2004) kaller en storstilt veiledningsekspansjon innen yrkeslivet. Veiledning av annet fagpersonale ble etter hvert ...
    • Musikkterapeutene som profesjonsgruppe i Norge 

      Hodne, Ingrid Humstad (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Høsten 2006 ble det foretatt en spørreundersøkelse av musikkterapeuter som er utdannet og jobber i Norge. Undersøkelsen la grunnlaget for min masteroppgave som ble ferdigstilt våren 2007 (Hodne 2007). Formålet bak ...
    • Musikkterapeutisk rådgivning i et statlig kompetansesenter 

      Frisk, Rita Strand (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Jeg vil i denne teksten fokusere på musikkterapeuten i rollen som rådgiver og redegjøre for en musikkterapeutisk rådgivningsform, som utviklet seg på bakgrunn av erfaringer som rådgiver ved Torshov kompetansesenter i ...
    • Musikkterapi : et relasjonelt perspektiv 

      Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten fokuserer et relasjonelt perspektiv, og søker å utforske en slik teoretisk ramme i møte med musikkterapeutiske prosesser. 2 Det relasjonelle synet som presenteres i denne teksten er inspirert av fenomenologisk ...
    • Musikkterapi for å skape samanheng i fosterbarn sine nettverk 

      Mandal, Ane Bergset; Bergset, Liv-Jorun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil vi beskrive erfaringar frå musikkterapi som ein integrert del av eit oppfølgingstilbod for barn og unge i fosterheim. Mange ungdomar som bur i fosterfamilie kan oppleve å ha eit fragmentert nettverk. ...
    • Musikkterapi i praksis, praksis i musikkterapi : om praksislærerens rolle i musikkterapistudiet 

      Arnesen, Merete Tobiassen (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I dette kapitlet setter jeg fokus på praksisundervisningen i musikkterapistudiet. Det handler først om hva det er man lærer i faget praksis, som ofte betegnes som musikkterapeutens ”hovedinstrument”. Deretter sier jeg noe ...
    • Musikkterapi i tilstøtende praksis 

      Holten, Sissel (NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Den musikkterapiutdanningen jeg fikk hos Paul Nordoff og Clive Robbins i 1974 har bidratt til å vekke interesse og forståelse for de grunnleggende elementene i mellommenneskelig kommunikasjon. I løpet av min snart 40 år ...
    • Musikkterapi innenfor en familieterapeutisk ramme 

      Torbergsen, Trine (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Jeg vil med følgende fortellinger vise noen eksempler fra min praksis som musikkterapeut innenfor familieterapien. Jeg jobber på en familieenhet, der vi får henvist familier med ulike typer samspillproblemer. Disse ...