• Musikkterapi med kroppens egne instrumenter 

      Holten, Sissel (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Peder var kommet til oss for medisinutredning. Han hadde hatt store epileptiske anfall som liten, hadde gått på epilepsimedisin siden da og ikke hatt epileptisk anfall siden barneårene. Foreldrene ønsket å prøve om det lot ...
    • Musikkterapi og like handlemuligheter. Med rettighetsperspektiv på agendaen 

      Rolvsjord, Randi (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten tar jeg utgangspunkt i Ruuds definisjon av musikkterapi. Jeg utdyper betydningen av rettighetsperspektivet som jeg mener er implisitt, og drøfter rettighetsproblematikk som denne definisjonen aktualiserer. ...
    • Musikkterapi som anerkjennelse. En mor-barn gruppe innenfor rammen av barnevernet 

      Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten presenterer et musikkterapiprosjekt ved et mødrehjem innenfor rammen av barnevernet. Mødre og barn (2–4 år) deltok i en musikkterapigruppe i 4 måneder. Målet for prosjektet var å prøve ut musikk som virkemiddel ...
    • Musikkterapi som gruppetilbud for ungdom 

      Stene, Ingvild (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne artikkelen tar jeg sikte på å beskrive et musikkterapiprosjekt hvor det ble arbeidet med en gruppe ungdommer i alderen 16-18 år. Prosjektet er gjennomført ved en barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. Det er tradisjon ...
    • Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Utgangspunktet for denne artikkelen er erfaringer som stammer fra en gjennomført musikkterapivirksomhet i kontekst av en barnevernsinstitusjon. De erfaringene som hovedsakelig skal deles her handler om hvordan unge ...
    • Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk helsevern 

      Solli, Hans Petter (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne teksten vil jeg se nærmere på hvordan musikkterapi kan integreres som en del av standard behandling i psykisk helsevern. Jeg vil gjøre dette ved først å skissere utviklingen innen psykisk helsearbeid de siste ...
    • Musikkterapi som kjær-leik : eit karnevalsk skråblikk på forholdet mellom fenomen som leik og musikkterapeutisk improvisasjon 

      Stensæth, Karette (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten er ei grunnlagsfilosofisk drøfting som har som mål å avtyde mi kjensle av slektskap mellom leiken og musikkterapeutisk improvisasjon, ei kjensle som har vakse fram på to måtar: Den eine har med min erfaringsbakgrunn ...
    • Musikkterapi som læring i praksisfellesskap : en fortelling om et rockeband 

      Krüger, Viggo (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Den herværende teksten er basert på tre års arbeid som musikkterapeut sammen med en ungdom ved en ungdomskole. Det spesielle med hendelsene, som var grunnlaget for denne teksten var at rammene for spesialundervisningen som ...
    • Musikkterapi som nærmiljøtiltak. En casefortelling med inspirasjon fra Trieste-modellen 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      I denne teksten vil jeg fortelle historien om en bruker av musikkterapi, heretter kalt Elisabeth. Fortellingen om Elisabeth, som for øvrig er satt sammen av ulike caseforløp for å sikre anonymitet, retter blikket mot ...
    • Musikkterapi ved Huntingtons sykdom 

      Kayser, Sunniva Ulstein (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg vil i dette kapittelet beskrive den musikkterapeutiske prosessen, da med hovedvekt på den individuelle oppfølgingen, fra Kim kom til avdelingen og frem til han reiste hjem. Teksten vil bli illustrert med vignetter fra ...
    • Musikkterapien møter Marte Meo-metoden 

      Isene, Ingun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Etter å ha jobbet som musikkterapeut i forhold til barn og unge med spesielle behov fra slutten av 80- til midten av 90- årene, skiftet også jeg rolle og funksjon fra å jobbe direkte med elever/klienter, til å være veileder ...
    • Musikkterapiforskning : mellom praksis og akademia 

      Stige, Brynjulf (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Medan den amerikanske musikkterapiforskaren Ken Aigen (1991) har argumentert for metaforar som “indigenous theory” og “indigenous research paradigm”, utifrå eit fokus på musikkterapien sine røter i klinisk praksis, vil ...
    • Musikktilbudet i flyktningleiren Rashedieh som utgangspunkt for forsknings- og utviklingsarbeid 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Det musikkpedagogiske kunnskaps- og forskningsfeltet har utviklet seg betydelig gjennom de siste tiårene, særlig med tanke på det mangfoldet av temaer som forskningen retter seg mot. Frede V. Nielsen (1997) bidrar til en ...
    • Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni? 

      Dyndahl, Petter; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ...
    • Musiklærerkompetence mellem teori og praksis 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is the relation between theory and practice ...
    • Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is how music teacher competences are constituted ...
    • Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. I investigate this through three analytical dimensions: 1) music ...
    • Musikterapi med demensramte : hukommelse, identitet og musikreminiscens 

      Ridder, Hanne Mette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Efter mange års praktisk musikterapiarbejde med demensramte, som senere blev erstattet af en årrække med forskning inden for området, finder jeg det stadig meget presserende at argumentere for, hvorfor musikterapi er særligt ...
    • Musikundervisning som professionel praksis - en prakseologisk tilgang 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      Music teaching as professional practice – a praxeological approach. - Based on Dietrich Benners (2010) praxeology, this article presents a praxeological approach to research focusing on the professional practice of teaching ...
    • Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern 

      Storø, Jan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ...