dc.contributor.author | Vestad, Ingeborg Lunde | |
dc.date.accessioned | 2011-01-27T14:52:45Z | |
dc.date.available | 2011-01-27T14:52:45Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Kapittel i boken: Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-060-3 | |
dc.identifier.issn | 0333-3760 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172245 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet
spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten retter seg mot hvordan det musikkulturelle landskapet ser ut i ”barnehøyde” og hvilke betydninger musikk i mediene kan ha, sett fra barns synsvinkel. I sammenheng med barns bruk av musikk som egenomsorg stiller jeg her spørsmålet: Hvilke betydninger kan musikk i mediene ha i barns hverdag med hensyn til å bearbeide livserfaringer? Spørsmålet
belyses gjennom et konkret eksempel fra et 6-årig barns liv: En sang fra en barneplate
fikk stor betydning for barnets forståelse av å miste noen i forbindelse med at en av hennes lærere omkom under dramatiske omstendigheter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2009:5 | |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for musikk og helse;2 | |
dc.subject | musikkterapi | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.title | Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer | en |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.subject.nsi | Music therapy: 113 | en_US |
dc.source.pagenumber | S. 153-169 | en_US |