Kroppen i musikkpedagogikken
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172341Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Flerstemmige innspill 2004-2005 : en artikkelsamling (NMH-publikasjoner ; 2005;1) s. 83-96Sammendrag
I denne artikkelen har jeg prøvd å vise at kroppen i varierende grad løftes fram og fokuseres i vår hjemlige musikkpedagogiske forskning. Kroppens tilstedeværelse i forskningen kan derfor med Merleau-Pontys ord beskrives som taus, anonym og tvetydig. Dette stiller bestemte krav til en leser som er opptatt av kropp og kroppslighet i musikkpedagogikken. For å finne kroppen i forskningen må man for det første vite hva man skal se etter. For det andre må man selv kunne resonnere seg fram til hvilke relevante innsikter hver enkelt bidrag kan tenkes å gi i forhold til kroppslighet.