Blar i Masteroppgaver på emneord "improvisasjon"
Viser treff 1-11 av 11
-
Delte musikkopplevelser. En kvalitativ studie av gruppemusikkterapi ved et rusbehandlingssenter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)ENGLISH ABSTRACT --- This master thesis explores the use of voluntary group music therapy at a non-profit and nongovernmental substance abuse treatment facility in Norway. The thesis is the written result of a fieldwork-based ... -
Fri forteljing : ei drøfting av relasjonen mellom improvisasjon og musikalsk narrativ i komposisjon for store ensemble
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)I denne oppgåva undersøkjer eg relasjonen mellom fenomena narrativ og improvisasjon i konteksten komposisjon for større ensemble. Eg fokuserer på korleis interaksjonen mellom dei to er, med særleg interesse for kva effekt ... -
Huset imellom verdener. Et samarbeid mellom en musikkterapi-student og deltakere ved et rusfritt lavterskeltilbud om å utvikle en samspillsgruppe.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Musikkterapi er anbefalt i tre nasjonale retningslinjer i rus- og psykisk helsearbeid. Retningslinjene legger stor vekt på recovery i behandling og oppfølging av personer med rusavhengighet, men det er ... -
«I dag har vært en drittdag.., men jeg liker å være her, da». En eksplorativ studie som utforsker sangskriving som musikkterapeutisk tilnærming i møte med en gruppe ungdommer i barnevernet.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om sangskriving som terapeutisk tilnærming i arbeid med tre ungdommer tilknyttet barnevernet. Forskningen er gjennomført i forbindelse med et masterprosjekt hvor jeg som ... -
Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort ... -
"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan ... -
Musikkterapi som bidrag til hjelp til selvhjelp for personer som er utsatt for incest
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven omhandler erfaringer fra gruppetilbudet "musikkterapi som hjelp til selvhjelp" ved et senter mot incest og seksuelle overgrep, et prosjekt initiert av en praksisstudent i musikkterapi. Fokuset for ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ... -
Å invitere til samspill. En utforskende casestudie av relasjonelt samspill i musikkterapi med autistiske barn i barnehagen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Barnehageloven presiserer at barnehagen skal være en helsefremmende arena som plikter å tilrettelegge for barns rett til medvirkning, deltakelse og utvikling. Det er ulike praksiser for hvordan disse ... -
Å utvide seg selv gjennom rap. En kvalitativ studie om bruk av improvisert rap med en gruppe ungdommer i spesialundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Å utvide seg selv gjennom rap - Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av en gruppe med 4 elever i en videregående skole i spesialundervisning, der improvisert rap har vært anvendt som en ...