Masteroppgaver: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 283
-
Gehørfaget i vederegående skole. En kvalitativ studie av læreres undervisningspraksis i hovedområde Gehørtrening musikk fordypning 2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-27)Abstract. - In this study, my aim has been to map how teachers teach ear training, from a selection of upper secondary schools with a music programme. As basis for this mapping, I have asked myself the following question: ... -
Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ... -
En mulig tilnærming til musikkterapi i møte med personer med multippel sklerose. Et utprøvende eksempel fra MS-rehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å undersøke musikkterapi som et nytt tilbud i MS-rehabilitering og basert på undersøkelsens resultater komme med forslag til hva musikkterapiens funksjon kan være i denne konteksten. ... -
Det er jo bare støy og lyder! - En studie av musikalsk utbytte ved bruk av digitale verktøy i komposisjonsundervisning på ungdomstrinnet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-09-27)I 2006 ble det nye læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet (LK06), innført i skolen. Sentralt i dette dokumentet er innføringen av bruk av digitale verktøy, altså datamaskiner for det meste, noe som både er knyttet ... -
Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg ... -
Eufonium i Norge : tradisjon og innovasjon. En undersøkelse av norsk utøverpraksis på eufonium belyst gjennom Forsvarets musikk og fire kvalitative intervjuer.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2016, Master thesis, 2016-09-27)Summary. - This thesis deals with Norwegian performance practice on euphonium, illuminated through military music. The thesis purpose is to examine the instrument's history and use in Norway, together with the context of ... -
Organisering av norsk musikkterapi i pediatri. En kvalitativ intervjuundersøkelse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-26)Sammendrag. - Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som beskriver og undersøker forholdene for norsk musikkterapi i pediatri i et organisasjonsperspektiv. Gjennom intervjuer med musikkterapeuter og ledere ved fem ... -
Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-04-28)Norsk sammendrag: -- I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten ... -
Samspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sine
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting ... -
Repertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregående
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette ... -
Selvfølelse som livsfundament. Musikkterapeuters arbeid med barn og unges psykiske helse.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Summary - The aim of the present study is to explore themes related to music therapy, children and young people and mental health. A qualitative, hermeneutic-phenomenological approach and semi-structured interviews with ... -
Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ... -
"Snakk og prat om musikk med Torstein". En casestudie omkring konseptet "radioprogram" i musikkterapien i møte med en elev med Asperger syndrom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)Summary. - In this thesis I take a closer look at the concept ”radio program” in music teraphy when faced with a client diagnosed with Asperger´s syndrome. The thesis is formed as a case study based on participant observation, ... -
Hjarta kjenner sin eigen slaatt. En kvalitativ studie av deltakeres opplevelse av musikkdeling fra ungdomsprosjektet Ethno
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)Summary. - This master’s thesis explores the working method of music sharing in the music project Ethno. The theme is music sharing in music therapy with multicultural groups. A focus group and five individual participants ... -
"Kari lærte å spille piano da hun sluttet i kulturskolen". En komparativ studie av læringseffekt og motivasjon i internettbasert pianoundervisning for elever på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-15)Sammendrag. - I denne studien er hovedfokuset nettbasert pianoundervisning. Digital teknologi brukes i dag som et verktøy for lærere og elever i læringsarbeidet i skolen. Kunnskapsløftets (LK06) krav til at elevene skal ... -
Er det sammenheng mellom metode og opplevd mestring i gehørtreningsfaget? En sammenlikning av tradisjonell undervisning og samarbeidslæring brukt i gehørtreningsfaget i videregående skole med henblikk på elevdeltakelse, prestasjonsmotivasjon og mestringsfølelse hos elevene.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-02-15)Oppgaven er delt i fem kapitler og starter med innledning i kapittel 1. I kapittel 2 tar jeg for meg den teorien som ligger til grunn for de refleksjoner og analyser jeg knytter opp mot studien. I første del av kapitlet ... -
Metalmusikk, ungdom og emosjoner. Musikkterapeutiske perspektiver. En kvalitativ intervjustudie med fire unge metalfans og to musikkterapeuter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)ABSTRACT. - This thesis is based on literature review and interviews with four young metal fans and two music therapists. The focus lies on metal music, adolescence, emotions and music therapy practice. The issues to be ... -
Hvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolen
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1984, Master thesis, 2015-09-29)Jeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolen ... -
Opptak som verkty i songundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2015-08-24)Abstract Music technology is an important part of everyday life for most people, and offers a wide variety of possibilities for the teacher. Systematic use of recording equipment represents an interesting starting point ... -
”Alle kan arbejde med computermusik”. Et kvalitativt casestudie af unges komponerende aktivitet på computer
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2015-07-08)English abstract. - . This thesis focuses on computer-based musical composition and its impact on both musical- and identity-related development among adolescents. By researching what characterizes digital composing in ...