Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan?
Chapter, Peer reviewed
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler og bokkapitler [390]
Original version
I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 37-48Abstract
Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene siden at medvirkning er en rettighet, at medvirkning er en opplæring i demokrati og medborgerskap. På den andre siden har barn og unge unike og positive bidrag å komme med, foruten at medvirkning gjerne har positive virkninger for den enkelte. Medvirkning har med andre ord betydning både på kort og lang sikt. Samtidig er det på sin plass å minne om at retten til medvirkning også medfører plikter, og at barn og unge selv ikke nødvendigvis alltid ønsker å medvirke i en gitt situasjon. Dernest går jeg nærmere inn på hvordan medvirkning kan skje i barnevernet, på grunnlag av fire prinsipper: at medvirkning er erfaringsbasert, kontekstuell, relasjonell og handler om å redusere maktulikhet. Det siste er så viktig at det er viet et eget avsnitt. Avslutningsvis reflekterer jeg kort over den plassen musikktiltak kan ha i dette bildet. Konklusjonen er at musikk kan være et viktig bidrag til medvirkning, men at det trengs satsing på gruppetiltak og ikke bare individuelle tiltak for å få dette til, og at det trengs systematiske studier av hva som er virksomt.
Nøkkelord: Medvirkning, barnevern, ungdom
Publisher
Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)Series
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9NMH-publikasjoner;2016:4