Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt
Chapter, Peer reviewed
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler og bokkapitler [390]
Original version
I: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 115-125Abstract
Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren som underviser i musikk. Musikkopplæring og -undervisning i norske kommuner foregår i dag både i grunnskole, kulturskole, videregående skole og i fritidskulturlivet, og musikk er i stor grad også innhold i uformelle aktiviteter i sosiale og kulturelle kontekster blant barn og unge. En kulturskolelærer kan derfor gjerne ha undervisningsoppgaver knyttet til en eller flere av opplæringsarenaene med ulike krav og forventninger lærerens kompetanse (Kulturskoleutvalget, 2010). Utgangspunktet for drøftingen er den nye rammeplanen for kulturskolene som ble utgitt høsten 2016. Selv om det kun er en veiledende rammeplan, og ikke en juridisk forskrift slik grunnskolens læreplanverk er, blir planen gjennom politiske vedtak i kommunene i større grad et forpliktende styringsdokument enn tidligere. Det har konsekvenser for forventningene til kulturskolelærerrollen, og teksten drøfter balansen mellom tilpassing til yrkeslivets forventninger og kravet til profesjonalitet. Problemstillingen for artikkelen er: Hvilken kompetanse trenger den profesjonelle kulturskolelæreren i framtidas arbeidsmarked?
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1NMH-publikasjoner;2017:10