Browsing Artikler og bokkapitler by Author "Stensæth, Karette"
Now showing items 1-15 of 15
-
An interactive technology for health: New possibilities for the field of music and health and for music therapy? A case study of two children with disabilities playing with ‘ORFI’
Stensæth, Karette; Ruud, Even (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)Digital music technology represents new challenges as well as new possibilities for the discipline and practice of music therapy. When such technology also incorporates interactivity, even further steps are taken in our ... -
«Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming
Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ... -
‘Come sing, dance and relax with me!’ Exploring interactive ‘health musicking’ between a girl with disabilities and her family playing with ‘REFLECT’ (A case study)
Stensæth, Karette (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)This empirical article, is a case study that looks at how a lively girl with Down syndrome, together with her mother, father and grandmother, experiences the CCTs known as REFLECT, which was developed for the RHYME tests ... -
”Deltagelse” – en diskusjon av begrepet
Stensæth, Karette; Jenssen, Dag (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. ... -
Dialogue on Intersubjectivity: Interview with Stein Bråten and Colwyn Trevarthen
Stensæth, Karette; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)It is a sunny afternoon at Holmen Fjord hotel in Asker, outside Oslo. Stein Bråten and Colwyn Trevarthen, two international Nestors and authorities within infancy and communication research, are invited to a luncheon, ... -
Editor’s foreword
Stensæth, Karette (Series from the Centre for Music and Health;8, Others, 2014)------- The present volume, which is the eighth anthology published in this Series by the Centre for Music and Health at the Norwegian Academy of Music, presents a compilation of articles that explore the many intersections ... -
Interview with Trygve Aasgaard
Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter, 2020)Trygve Aasgaard is a central figure in the development of paediatric music therapy in the Nordic countries. He was the first music therapist to work systematically in a paediatric ward in Norway, and he was the first Nordic ... -
‘Musical dialoguing’: A perspective of Bakhtin’s Dialogue on musical improvisation in asymmetric relations
Stensæth, Karette (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT In music pedagogy, as well as in music therapy, the element of improvisation and free playing is often vital to empower and motivate. This article discusses Mikhail Bakhtin’s concept of dialogue in such settings ... -
Musikkterapi som kjær-leik : eit karnevalsk skråblikk på forholdet mellom fenomen som leik og musikkterapeutisk improvisasjon
Stensæth, Karette (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten er ei grunnlagsfilosofisk drøfting som har som mål å avtyde mi kjensle av slektskap mellom leiken og musikkterapeutisk improvisasjon, ei kjensle som har vakse fram på to måtar: Den eine har med min erfaringsbakgrunn ... -
«Nye handlemuligheter» gjennom handling?
Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ... -
PARTICIPATION: A combined perspective on the concept from the fields of informatics and music and health
Stensæth, Karette; Holone, Harald; Herstad, Jo (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)Words and concepts are interpreted differently in different fields. In this article, Stensæth, together with Harald Holone and Jo Herstad, takes an interdisciplinary stance to elaborate upon the central project notion of ... -
Potentials and challenges in interactive and musical collaborations involving children with disparate disabilities. A comparison study of how Petronella, with Down syndrome, and Dylan, with autism, interact with the musical and interactive tangible ‘WAVE’
Stensæth, Karette (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)In this article, the point of departure is the testing of the CCTs known as the WAVE in 2012, which offers many cross-media possibilities for interaction and was developed on the basis of the ORFI evaluation the year before. ... -
Redaktørenes forord
Stensæth, Karette; Krüger, Viggo; Fuglestad, Svein (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter, 2016)"I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern" er tittelen på den niende antologien i Skriftserie fra Senter for musikk og helse. Det å være i overganger – i transitt, mellom til og fra, enten det ... -
Together! RagnaRock, the band and their musical life story
Stensæth, Karette; Næss, Tom (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)Lifelong dedication and membership indicate in and of themselves how important RR has been for its members and leaders. In general, their musical life story is about the change of identity from clients to rock musicians, ... -
Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole
Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)"Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ...