• Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga? 

      Fuglestad, Svein (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil eg diskutera valfaget Kreativ musikkverkstad i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskulen i Oslo og Akershus. Med utgangspunkt i nokre teoretiske perspektiv og ei studentundersøking gjort hausten 2014 ...
    • Kreativitet som glidande diskurs: Berättelser om Biophilia Educational Project 

      Björck, Cecilia (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Creativity as a sliding discourse: Stories about the Biophilia Educational Project. - In 2014, the three-year-long Biophilia Educational Project was initiated by the Icelandic artist Björk Guðmundsdóttir. The ...
    • Kroppen i musikkpedagogikken 

      Christophersen, Catharina (NMH-publikasjoner;2005:1, Chapter; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen har jeg prøvd å vise at kroppen i varierende grad løftes fram og fokuseres i vår hjemlige musikkpedagogiske forskning. Kroppens tilstedeværelse i forskningen kan derfor med Merleau-Pontys ord beskrives ...
    • Kroppslig samspill i musikkterapi 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ...
    • Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning 

      Sandberg-Jurström, Ragnhild (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- Bodily representations of musical meaning making in singing lessons. This article concerns singing education in folk music, Western classical tradition, and improvised music in a music teacher education ...
    • Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger 

      Havrøy, Frank (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ...
    • Kulturen som brobygger og arena for livsutfoldelse. Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon 

      Storsve, Vegar (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)
      Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon. Musikk har mange verdier som alle barn bør få nyte godt av. Ved å dele kompetanse med musikere, lærere, sosialarbeidere og organisasjonsledere i palestinske ...
    • Kulturskolelæreres kunnskapsgrunnlag, illustrert ved instrumentallærerne 

      Waagen, Wenche (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      ABSTRACT -- The different types of knowledge included in the professional practice of instrumental teachers in the School of arts. This essay will shed light on how different types of knowledge are included in the ...
    • Kunsten å skrive en lærebok 

      Hanken, Ingrid Maria (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange ...
    • Kva kan musikkterpi vere? 

      Stige, Brynjulf (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Even Ruuds bok Hva er musikkterapi? kom ut i 1980, midt i ei brytningstid for norsk musikkterapi. Ei toårig vidareutdanning i musikkterapi var nettopp etablert ved Østlandets Musikkonservatorium. Spørsmålet om kva musikkterapi ...
    • La oss snakke om kvalitet. Et forsøk 

      Varkøy, Øivind (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Jeg har alltid hatt problemer med forestillinger om at kvalitet kun er noe hver enkelt av oss tillegger fenomenene i verden, at «kunstnerisk kvalitet» er noe som noen tillegger musikk fordi de har makt til å gjøre det (jf. ...
    • Learning from musicians better than me. The practice of copying from recordings in jazz students’ instrumental practise 

      Johansen, Guro Gravem (NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      The article gives an account of the practice of copying from recordings, as a part of jazz students’ instrumental practise. The article is based on a PhD thesis, which was designed as a qualitative interview study with ...
    • Learning strategies in ear training 

      Blix, Hilde Synnøve (NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      The purpose of this article is to discuss learning strategies in ear training, and the aim is to explore how focusing on the ways the students learn can provide valuable information about learning and teaching ear training. ...
    • Learning to reflect: Enhancing instrumental music education students’ practice through reflective journals 

      Kruse-Weber, Silke; Sari, Timea (NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)
      Abstract - Conservatoire students are required to spend substantial amounts of time engaged in instrumental practice to improve efficiency. However, students often lack self-regulation skills to optimise their practice ...
    • The Lebanon project as a master’s thesis theme 

      Storsve, Vegar R.; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)
      The current master’s programmes at the Norwegian Academy of Music (NMH) cover many subjects. The first programmes were introduced in the 1970s and included performance studies only. In the beginning of the 1980s, the Diploma ...
    • Lek og samhandling med et barn med autisme 

      Nettum, Lena Brennskag (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Oscar var to og et halvt år og gikk i barnehage. Han ble beskrevet som en glad og fornøyd gutt, aktiv og nysgjerrig, men som i liten grad var i samspill med de andre barna. Han var vandrende og søkende, med lite blikkontakt ...
    • Less comfortably numb, more meaningfully occupied 

      Hooper, Steve; Procter, Simon (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      Steve, a singer songwriter, and Simon, a music therapist, met and worked together at a community mental health centre in London. Some years later, the two of them are sitting on a beach in southwest England, reflecting on ...
    • Libanonprosjektet som mastertema i musikkpedagogikk 

      Storsve, Vegar R.; Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)
      Masterstudiene på Norges musikkhøgskole favner bredt og har mange nedslagsfelt. Masterarbeid om musikkformidling har vært utført både innenfor musikkpedagogikk (Sætre, 1994) og studieretningen for utøving med teoretisk ...
    • Life Stories: Lay Musical Practices among Men and Women with Long-Term Sickness Absence 

      Batt-Rawden, Kari Bjerke (Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      This text introduces the reader to music’s role in a salutogenic approach to health, focusing on lay musical practice among men and women with long-term illnesses. It is based on a longitudinal study conducted over the ...
    • Listening to music – with professional ears. A study of orchestral musicians’ ways of listening 

      Reitan, Inger Elise (NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      The training of listening skills in higher music education is a central part of the aural training discipline, often called aural analysis or structural hearing. Listening here refers to active, conscious attention paid ...