• ‘FIELD AND AGENT’: Health and characteristic dualities in the co-creative, interactive and musical tangibles in the RHYME project 

      Eide, Ingelill (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      In this article the author takes Umberto Eco’s aesthetic ideal of the Open work, as well as his concept of the Field of possibilities, as her operative analytical models. She explores how a group of users activates certain ...
    • Foreword 

      Barrett, Natasha (Series from the Centre for Music and Health;8, Others, 2014)
      Introduction. - . - Technology has, over the past decades, yielded new ways to creatively explore sound and music, to interact with computers and to engage in social interaction. The change from analogue (device-determined) ...
    • Forord - Når musikk betyr noe 

      Knudsen, Jan Sverre; Skånland, Marie Strand; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Others, 2014)
      ------- Bidragene til denne boka er skrevet av forskere fra en rekke ulike felt: populærmusikkstudier, litteraturvitenskap, religionsvitenskap, musikk og helse (musikkterapi) og medievitenskap. Felles for dem alle er at ...
    • Fra "en håndfull fred" til "den jævel'n tok med grå kuler": Om den emosjonelle utviklingen i det musikalske repertoaret etter 22. juli 2011 

      Skånland, Marie Strand (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      I de første dagene og ukene etter tragedien 22. juli 2011 fikk musikk og sang en sentral rolle i bearbeidelsen av sjokk og sorg. Noen sanger ble sunget og referert til igjen og igjen, og har i ettertid fått en egen posisjon ...
    • Fra terapeutisk improvisasjon til samfunnsmusikkterapi 

      Næss, Tom; Ruud, Even (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Da musikkterapien slo rot i Norge på syttitallet, var det ikke minst med støtte og påvirkning fra musikkterapeutene Paul Nordoff og Clive Robbins. Med sin metode, klinisk improvisasjon, åpnet de opp for en helt ny musikalsk ...
    • Fysmus-tradisjonen i musikkterapi 

      Eide, Ingelill Berger (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I denne artikkelen tar jeg for meg hva som kalles fysmus-tradisjonen i norsk musikkterapi, med andre ord det tverrfaglige samarbeidet mellom musikkterapeut og fysioterapeut. Etter å ha lagt fram hvordan tradisjonen startet, ...
    • Health affordances of the RHYME artefacts 

      Ruud, Even (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      The author presents a theoretical exploration of the health affordances of the RHYME artefacts in response to the following questions in the following article: To what extent can the RHYME project be seen within the ...
    • Helsebegrepet : selvet og cellen 

      Schei, Edvin (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Ordet helse kommer av det oldnorske heill, som betydde ”hel, ubeskåren, uskadd”. Heill har gitt opphav til ordene hel, hell, hellig – og helse. Det friske og det sunne har aldri vært rent kroppslige eller materielle ...
    • Humor og musikkterapi 

      Hermundstad, Bjørn Anders (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Jeg har ved hjelp av kvalitative forskningsintervjuer forsøkt å kartlegge humor i musikkterapien, under norske forhold, får jeg legge til. Seks informanter har gitt meg til sammen åtte timer på minidisk med tanker, ...
    • Improvisasjon i et dialogisk kommunikasjonsperspektiv 

      Tønsberg, Gro E. Hallan (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikkelen handler om et dialogisk kommunikasjonsperspektiv. For å beskrive hva som legges i dette, vil jeg utforske teoretiske aspekter ved improvisasjon, det vil her si improvisasjon som samspillkunst og dens ...
    • Konsert med spedbarn som målgruppe 

      Valberg, Tony (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Vi har fått et ganske uvanlig oppdrag; å lage en konsert for spedbarn. Komponisten Eivind Buene har ansvaret for det klingende materiale, multimediakunstneren Boya Bøckmann for det visuelle. Bjørn K. Nielssen skal skape ...
    • Kroppslig samspill i musikkterapi 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ...
    • Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger 

      Havrøy, Frank (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ...
    • Mellom liv og drøm. Vuggesangens helsefilosofiske betydning 

      Bonnár, Lisa (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Caregivers around the world sing to their infants and children. This text argues that parents’ singing lullabies for their children promote well-being. On the basis of 20 Norwegian parents’ experiences, interpretations, ...
    • Metoder for å analysere video-opptak av musikk og bevegelse 

      Haga, Egil (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I denne teksten skal jeg presentere en tilnærming til å analysere musikk og bevegelse. Tilnærmingen innebærer på den ene side utvikling av et sett med deskriptive termer, og på den andre side forslag til software som man ...
    • Mitt lille land. Sørgemusikk og sosiale strømmer 

      Maasø, Arnt; Toldnes, Ragnhild (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Da terroren traff Norge den 22. juli 2011 gikk folk inn i en unntakstilstand på mange områder. Dette gjaldt også musikk- og mediebruken. Den hverdagslige mediebruken preget av rutiner ble satt til side og bruken gikk inn ...
    • Music therapy and early intervention from a caring perspective 

      Jonsdottir, Valgerdur (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      In the narrowest sense the term ’early intervention’ (EI) refers to what is done early in the life of a child to influence its developmental course. EI refers to children from birth to the age of six and their families. ...
    • Musikalsk improvisasjon, samspill, kommunikasjon og språk 

      Tønsberg, Gro Hallan; Hauge, Tonhild Strand (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Hva vil det si å realisere samspill og kommunikasjon i musikkterapeutisk sammenheng? Hvordan kan slike samværsformer se ut i virkeligheten? Som musikkterapeuter er vi musikere, og vi har gjennom et profesjonsstudium utviklet ...
    • Musikk for demensrammede, en livsnødvendighet? 

      Kvamme, Tone Sæther (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten om aldersdemens og musikkterapi plasserer feltet i en historisk, geografisk og faglig sammenheng. Demenssykdom beskrives i korte trekk og musikkens virkning på fysiske, kognitive og psykososiale områder omtales ...
    • Et musikkoncepts betydning og effekt. For generel velbefindende og helsefremme for børn med kræft i kemoterapi 

      Sanfi, Ilan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This text consists of an extract of my master´s thesis (Sanfi, 2007). It discusses a music concept, which is designed to meet bodily and psychosocial needs of children with cancer when receiving chemotherapy. The theory ...