Browsing Masteroppgaver by Title
Now showing items 53-72 of 283
-
Fartein Valens atonale polyfoni
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)Valen sin utvikling som komponist gikk i retning av det atonale kontrapunkt. Innenfor denne komposisjonsteknikken var han ikke et geni. Han kunne tidligere i karrieren flyte på sitt store talent innen romantisk harmonikk, ... -
Et felt av muligheter. Om potentielle strukturer, interaktive musikkting, helse og musikkterapi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-28)This master thesis is written within the five-year research project RHYME (2010-2015, www.rhyme.no). The target group for RHYME is children with severe disabilities and their families. RHYME will develop and test three ... -
Fenomenet støtte i klassisk sang. En studie av klassiske sanglærere og sangstudenters forhold til støtte i Norge
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne studien undersøkte sangstudenters og sanglæreres forhold til det vokaltekniske fenomenet støtte i klassisk sang i Norge ved å se på deres språklige forståelser, kroppslige fornemmelser, sosiale ... -
Folkehelse og livsmestring – musikkterapi i grunnskolen. En kvalitativ intervjustudie av musikkterapiens plass i arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler et av de nye temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020,folkehelse og livsmestring, og hvordan musikkterapeuter kan bidra i arbeidet med dette tverrfaglige temaet i grunnskolen. Studien ... -
Fortellinger om endring - tre instrumentalpedagogers tanker, valg og begrunnelser om endring av undervisningsmetode
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet undersøker tre instrumentalpedagogers fortellinger om endring av undervisningsmetode, fra en notebasert undervisningsmetode til en gehørbasert undervisningsmetode. Formålet med denne studien er å ... -
Forventningsfri sone. Musikkundervisning i et recovery-perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Abstract - This master thesis is about music teaching in a recovery perspective. It is a qualitative study where I research how music teaching in a recovery perspective can improve quality of life for people with mental ... -
Frames of reference - media, space and framing in composition
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The purpose of this thesis is to try to formulate a framework for composing, and a way of speaking about it, that incorporates not only pitches and rhythms, but also visual parameters such as perspective and ... -
Frå hyggjetreff til gudsteneste for born? : Om musikken sin funksjon i babysongtiltak i Den norske kyrkja og om høgare musikkutdanning sin innverknad på denne funksjonen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Abstract. - This survey examines music making for infants with parents (Norwegian: babysong) in the Norwegian church, in the context of music education. The purpose of this survey has been to assess the competence of ... -
Frå skjema til schema. Ei praksisbasert utforsking av forholdet mitt til form i jazzkomposisjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Norsk - Denne teksten fylgjer seks nye verk for store jazzensemble. Med utgangspunkt i ynsket om eit meir personleg formspråk, diskuterer eg, m.a. med perspektiv frå kognitiv psykologi og tekstlingvistikk, ... -
Fri forteljing : ei drøfting av relasjonen mellom improvisasjon og musikalsk narrativ i komposisjon for store ensemble
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)I denne oppgåva undersøkjer eg relasjonen mellom fenomena narrativ og improvisasjon i konteksten komposisjon for større ensemble. Eg fokuserer på korleis interaksjonen mellom dei to er, med særleg interesse for kva effekt ... -
Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-04-28)Norsk sammendrag: -- I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten ... -
Fritidsklubben som arena for musikkterapeutar? Ein kvalitativ casestudie om musikkterapeutens roller i samarbeid med ungdoms musikkprosjekt ved ein fritidsklubb
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)English title: The leisure club as an arena for music therapists? - A qualitative case study on the music therapist's roles in collaboration with adolescents’ music projects at a leisure club This study conveys practice-close ... -
Funksjonelle forbindelser i romantikkens harmoniske syntaks : eller Novus Ordo Analyticus de Musica IXX. Saeculi Secundum Modo Jersildi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Det er av ytterste viktighet å forstå, at den romantiske stil vokser frem ikke utelukkende som resultat av komponisters ønske om innovasjon, men som en nokså direkte konsekvens dels av den estetiske dreining som begynner ... -
Gehørbaserte metoder i nybegynneropplæring
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvilke tanker fire musikkpedagoger fra kor-, stryk- og korpsmiljøet har om gehørbasert og notebasert opplæring, kvalitet, kunnskap, kompetanse og profesjon, med fokus på ... -
Gehøret på spill. En kvalitativ eksplorativ studie med blandede metoder om instrumentbruk i gehørundervisningen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - I læreplanen for Musikk fordypning 1 og 2 står det under kompetansemålene for Gehørtrening at elevene skal kunne memorere og gjengi musikalske forløp i sang eller joik, spill og skrift, og at de skal kunne ... -
Gehørfaget i vederegående skole. En kvalitativ studie av læreres undervisningspraksis i hovedområde Gehørtrening musikk fordypning 2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-27)Abstract. - In this study, my aim has been to map how teachers teach ear training, from a selection of upper secondary schools with a music programme. As basis for this mapping, I have asked myself the following question: ... -
"Getting into the groove" : en diskusjon om groove og musikkterapi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes ... -
Gjenklang. Et opplæringsprogram for helsepersonell i bevisst og systematisk bruk av sang/musikk i eldre og demensomsorgen. ”På hvilken måte kan Gjenklang bidra til at personalet anvender sang i intersubjektive møter med pasienter på to norske sykehjem?”
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2019)Abstract. - This master thesis analyses Gjenklang, a training program, and it’s use is helping staff in nursing homes learn and master the use of songs/music in intersubjective meetings with dementia patients. The projects, ... -
Gleden ved å delta. En casestudie om Jarle, som har den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen juvenil nevronal ceroid lipofuscinose
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Gleden ved å delta - Denne masteroppgaven er en casestudie om musikkterapi som forsterker av vital deltakelse for Jarle, som er en ung mann med den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen ... -
God praksis
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2012-03-08)I denne oppgaven har jeg undersøkt praksisundervisningen ved masterstudiet i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole. Praksisundervisning omtales ofte som musikkterapeutenes ”hovedinstrument” og er således et svært viktig ...