Masteroppgaver: Recent submissions
Now showing items 121-140 of 283
-
Jazzgitar på nett: e-læring som sosial praksis. En kvalitativ casestudie av et musikalsk online forum
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan kan et musikalsk online forum fungere som et sosialt praksisfellesskap i lys av sosialt orientert læringsteori?». For å besvare problemstillingen ... -
Musikk på veien videre. En kvalitativ studie om betydningen av en tilrettelagt konsert og annen bruk av musikk for tre mennesker i sorg etter å ha mistet en av sine nærmeste
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om en tilrettelagt konsert spilt av musikkterapistudenter på noe som kalles et etterlattekurs. Dette er et kurs for pårørende som har mistet et nært menneske i kreft. Kurset tar ... -
Gleden ved å delta. En casestudie om Jarle, som har den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen juvenil nevronal ceroid lipofuscinose
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Gleden ved å delta - Denne masteroppgaven er en casestudie om musikkterapi som forsterker av vital deltakelse for Jarle, som er en ung mann med den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen ... -
Å utvide seg selv gjennom rap. En kvalitativ studie om bruk av improvisert rap med en gruppe ungdommer i spesialundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Å utvide seg selv gjennom rap - Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av en gruppe med 4 elever i en videregående skole i spesialundervisning, der improvisert rap har vært anvendt som en ... -
Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ... -
Kvinne - flerkulturell - låtskriver - musikant. Erfaringer gjort av tre unge kvinner med innvandringsbakgrunn i forbindelse med et forebyggende musikktilbud for ungdom. En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Oslo
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven fokuserer på musikk og forebyggende ungdomsarbeid. Ved å gjennomføre en casestudie med tre kvinnelige informanter i alderen 16 til 17 år, undersøker forskeren deltakernes erfaringer med ... -
Musikkbaluba. En kvalitativ studie av musikkstund i barnehagen sett fra et helseperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien undersøker hva et barnehagetilpasset musikktilbud kan tilby sett fra et helseperspektiv. I studien gjennomføres det musikksamlinger i en barnehage, og det anvendes deltagende observasjon, samt ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ... -
Gjenklang. Et opplæringsprogram for helsepersonell i bevisst og systematisk bruk av sang/musikk i eldre og demensomsorgen. ”På hvilken måte kan Gjenklang bidra til at personalet anvender sang i intersubjektive møter med pasienter på to norske sykehjem?”
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2019)Abstract. - This master thesis analyses Gjenklang, a training program, and it’s use is helping staff in nursing homes learn and master the use of songs/music in intersubjective meetings with dementia patients. The projects, ... -
De usynlige barna. Musikkterapi i møte med behovene til barn som lever som pårørende.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag. - Denne masteroppgaven setter søkelys på arbeid med barn som lever som pårørende i musikkterapien. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: På hvilke måter kan musikkterapi møte behovene til barn som lever som ... -
Musikkterapeut og sykepleier. Utfordringer og muligheter. En kvalitativ undersøkelse om kombinasjonen av de to yrkesrollene
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)I denne studien utforsker jeg kombinasjonen av rollen som musikkterapeut og sykepleier i pediatri. Jeg benytter kvalitative semistrukturerte intervjuer som forskningsmetode. Informantene er fagpersoner med erfaring fra ... -
Allsidighet som spesialisering. En undersøkelse med fokus på tre allsidige pianisters perspektiver
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om utøvende musikalsk virksomhet som allsidig pianist. Jeg ønsker å undersøke hvordan man kan se på musikalsk allsidighet som en spesialisering gjennom å se nærmere på hva det innebærer ... -
Forventningsfri sone. Musikkundervisning i et recovery-perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Abstract - This master thesis is about music teaching in a recovery perspective. It is a qualitative study where I research how music teaching in a recovery perspective can improve quality of life for people with mental ... -
Sangpedagogens psykologiske kompetanse. Sangpedagogers og -studenters oppfattede behov for psykologisk kompetanse hos sangpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg oppfatninger blant sangpedagoger og -studenter om behovet for psykologisk kompetanse hos de førstnevnte. Utgangspunktet for studien var en opplevelse av at denne tematikken er lite ... -
Brukeropplevelser av individuell musikkterapi i et hjemmebasert kommunalt tilbud for psykisk helse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven utforsker tre brukeres opplevelser av musikkterapi ved en kommunal avdeling for psykisk helse og avhengighet, organisert innenfor hjemmebaserte tjenester. Brukerne var brukere av avdelingens tilbud ... -
Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder ... -
Musikk som innfallsvinkel i språkrehabilitering. En tverrsnittstudie om musikkterapi, logopedi og mennesker med afasi etter hjerneslag
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Introduksjon: Om lag 15000 mennesker rammes av hjerneslag hvert år i Norge. Av disse får 25% afasi. Afasi er en hjerneorganisk funksjonsforstyrrelse, som medfører vansker med å uttrykke seg, eller forstå språk. Afasi kan ... -
Musikk, demens og søvn. En gjennomførbarhetsstudie på en skjermet sykehjemsavdeling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)SAMMENDRAG - Bakgrunn: Demens er en fellesbetegnelse for flere kroniske og dødelige hjernesykdommer som alle medfører grader av tap av språk og reduksjon i kognitive evner. De medfølgende atferdsproblemene er utfordrende, ... -
Å synge oss sammen. Norske barnesanger som inkluderingsverktøy for barn med minoritetsbakgrunn i en barnehage
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven retter seg mot inkludering av barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen ved bruk av musikkterapeutisk læring gjennom sangsamlinger. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i aksjonsforskning og ... -
Musikkterapeuten og hennes hovedinstrument - En intervjustudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)SUMMARY The master thesis «The music therapist and her primary instrument» is an empirical, qualitative interview study about the music therapist’s relation to her primary instrument. This includes a look upon theories ...