Blar i Ph.d.-avhandlinger på tittel
Viser treff 21-40 av 65
-
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
(NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
Holistic identification of musical harmony. A theoretical and empirical study
(NMH-publikasjoner;2022:7, Doctoral thesis, 2022)Summary - This dissertation explores holistic harmony identification. Aural training theorist Gary S. Karpinski depicts this as the most effective and precise form of harmonic listening, but a clear definition and ... -
“I don’t think of you as a therapist, you know”: exploring relationships between adolescents and music therapists in the child welfare services
(NMH-publikasjoner;2022:1, Doctoral thesis, 2022)Summary - This qualitative study explores relationships between adolescents and music therapists in the Norwegian Child Welfare Services (NCWS). Studies and reports on adolescents’ experiences of living in out-of-home ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
(NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ... -
Institutionalising versatility, accommodating specialists. A discourse analysis of music teachers’ professional identities within the Norwegian municipal school of music and arts
(NMH-publikasjoner;2018:1, Doctoral thesis, 2018)Summary --- The main aim of this study has been to investigate professional identities of music teachers working in the Norwegian municipal school of music and performing arts. The study examines the teachers’ professional ... -
"Jeg spilte ham i søvn med min fløyte". En studie av en norsk musikkpraksis med utgangspunkt i notesamlingen etter Jacob Aall (1773–1844)
(NMH-publikasjoner;2023:9, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag - Jacob Aall var eier av Næs jernverk. Han var med i riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814, og var senere stortingsmann i flere perioder. Aall var også en ivrig fløytist, og han hadde en stor samling av fløytenoter. ... -
Kirkemusiker - kall og profesjon. Om nyutdannede kirkemusikeres profesjonelle livsbetingelser
(NMH-publikasjoner;2013:3, Doctoral thesis, 2013)The dissertation Church Musician – Calling and Profession focuses on a relatively small professional group in Norway – the cantors. This group is marginal in terms of its size, but the cantor profession has long held a ... -
Klangen av historie. Verk og fortolkning hos Nikolaus Harnoncourt
(NMH-publikasjoner;2021:1, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Den østerrikske dirigenten Nikolaus Harnoncourt (1929–2016) og hans fortolkningspraksis i vid forstand utgjør sentrum i denne studien. Tilnærmingen er ikke primært biografisk, verkanalytisk eller historisk, ... -
Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi
(NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ... -
Knots of knowing-in-playing. Stories from violin lessons read diffractively through agential realism
(NMH-publikasjoner;2023:2, Doctoral thesis, 2023)Samandrag - Denne feministiske ny-materielle og posthumanistiske studien utforskar praksisen i norske kulturskolar gjennom intervju med tre fiolinlærarar og observasjon av undervisninga deira. Det finst forsking som ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school
(NMH-publikasjoner;2018:4, Doctoral thesis, 2018)Summary. - The background of the present dissertation is a problem faced by several countries: a lack of qualified music teachers. In the Norwegian compulsory school (primary and lower secondary), 38% of the music teachers ... -
A liberating music therapy. A qualitative study on music therapy in the meeting with Norwegian compulsory mental healthcare
(NMH-publikasjoner;2020:5, Doctoral thesis, 2020)Abstract. - This study asks what music therapy can be for service users within compulsory mental healthcare. As a humanistic and recovery-oriented approach, Norwegian music therapy may be viewed as part of a social-academic ... -
Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ lullaby singing
(NMH-publikasjoner;2014:2, Doctoral thesis, 2014)Lisa Bonnár’s study furnishes opportunies of understanding Norwegian parents’ lullaby singing, a social and musical phenomen that has been hidden, until now, within the confines of private homes. Despite the vast research ... -
Mixed-initiative music making. Collective agency in interactive music systems
(NMH-publikasjoner;2022:4, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag - Begrepet mixed-initiative (blandet initiativ) hentyder til brukergrensesnitt der både menneske og datamaskin bidrar proaktivt til en prosess. Et mixed-initiative kreativt brukergrensesnitt er samme prinsipp ... -
Music and social transformation. Exploring ambiguous musical practice in a Palestinian refugee camp
(NMH-publikasjoner;2019:6, Doctoral thesis, 2019)Abstract. - This research project addresses a central tension in the field of music education. While music making is often seen as contributing to the positive development of a sense of self through experiences of communality, ... -
Music interventions for delirium in older adults
(NMH-publikasjoner;2024:5, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag - Delirium er en akutt forvirringstilstand preget av en rask endring i våkenhet, oppmerksomhet, kognisjon, følelser og psykomotoriske funksjoner. Tilstanden er utbredt blant eldre pasienter som blir akuttinnlagt ... -
Music of the margins. Radically idiomatic instrumental practice in solo guitar works by Richard Barrett, Brian Ferneyhough and Klaus K. Hübler
(NMH-publikasjoner;2017:3, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag. - Studien er en undersøkelse av hvilken rolle instrumentalpraksis har i verk for solo gitar av Brian Ferneyhough, Richard Barrett og Klaus K. Hübler. I disse verkene er det musikalske materialet fundert i ... -
Music therapy as an adjunct in cardiac device lead extraction procedures. A randomized controlled trial
(NMH-publikasjoner;2021:4, Doctoral thesis, 2021)Abstract - This PhD study aims to evaluate music therapy as an adjunct for adult cardiac patients during a specific invasive procedure: the extraction of leads from pacemakers or implantable cardioverter defibrillators. ...