Browsing Ph.d.-avhandlinger by Title
Now showing items 6-25 of 63
-
Bruk av salmer og sanger i Den norske kirkes trosopplæring. Musikkpedagogisk virksomhet i en nonformell, religionspedagogisk kontekst
(Doctoral thesis, 2021)Sammendrag. - Avhandlingen har sitt utgangspunkt i trosopplæringsreformen som ble vedtatt av Stortinget i 2003. Kirkelig utdanningssenter nord (KUN/VID Tromsø) fikk i 2014 bevilget forsknings- og utviklingsmidler fra ... -
Chasing the Collaborative. Critical studies of performer agency in modern flute music
(NMH-publikasjoner;2022:2, Doctoral thesis, 2022)Abstract. - How are developments in musical materiality connected to changes in the way composers and performers collaborate? This thesis is a search for traces of collaborative practice within the creation and performance ... -
Den livsviktige musikken. En kvalitativ undersøkelse om musikk, ungdom og helse
(NMH-publikasjoner;2014:9, Doctoral thesis, 2014-11)The last decade’s technological advances have increased the availability of music. With portable stereos like MP3-players, iPods and smartphones, and music libraries such as Spotify, WiMP og iTunes, we have access to all ... -
Det etniske steget. En drøfting av kulturelt mangfold i pedagogiske tekster for musikk for norsk ungdomsskole
(NMH-publikasjoner;2015:9, Doctoral thesis, 2015)English summary. - This dissertation “The Ethnic Move – A discussion on cultural diversity in pedagogical texts for Norwegian secondary schools” deals with issues concerning cultural diversity within Norwegian society and ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Determinants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship
(NMH-publikasjoner;2017:2, Doctoral thesis, 2017)Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi ... -
A differential play of forces. Transcendental empiricism and music
(NMH-publikasjoner;2023:4, Doctoral thesis, 2023)Abstract - This dissertation is a philosophical study of transcendental empiricism in musical contexts. It presents a reading of Gilles Deleuze and Félix Guattari’s philosophical apparatus and explores how music can be ... -
Forgangen romantisk klaverpraksis. Fortolkning av utvalgte Beethoven-sonater og Chopin-etyder med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver
(NMH-publikasjoner;2017:11, Doctoral thesis, 2017)Summary A bygone romantic piano practice: Interpretation of selected Beethoven sonatas and Chopin-etudes, departing from Hans von Bülow's instructive edition. Jan Gunnar Sørbø, Norwegian Academy of Music (NMH). - Principal ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
From Jamerson to Spenner. A survey of the melodic eletric bass through performance practice
(NMH-publikasjoner;2012:4, Doctoral thesis, 2012)Abstract - The double bass – the preferred bass instrument in popular music during the 1960s – was challenged and subsequently superseded by the advent of the new electric bass instrument. From the mid-1960s and throughout ... -
Gjentakelse i musikkterapi. En kvalitativ instrumentell multippel casestudie
(NMH-publikasjoner;2017:9, Doctoral thesis, 2017)Gjentakelse er et sentralt fenomen i musikkterapipraksis. Vi gjentar sanger, rytmer, kroppslige uttrykk og verbale fraser, innenfor en sesjon eller over lengre tid. Gjentakelse kan også oppfattes både positivt og negativt: ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
Glimt av glede. Musikkterapi med demensrammede som har symptomer på depresjon og angst
(NMH-publikasjoner;2013:7, Doctoral thesis, 2013)The dissertation describes an empirical study in which six elderly people suffering from dementia have received short term music therapy. The sessions have been videotaped and standardized instruments have been applied in ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
(NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
Holistic identification of musical harmony. A theoretical and empirical study
(NMH-publikasjoner;2022:7, Doctoral thesis, 2022)Summary - This dissertation explores holistic harmony identification. Aural training theorist Gary S. Karpinski depicts this as the most effective and precise form of harmonic listening, but a clear definition and ... -
“I don’t think of you as a therapist, you know”: exploring relationships between adolescents and music therapists in the child welfare services
(NMH-publikasjoner;2022:1, Doctoral thesis, 2022)Summary - This qualitative study explores relationships between adolescents and music therapists in the Norwegian Child Welfare Services (NCWS). Studies and reports on adolescents’ experiences of living in out-of-home ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
(NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ... -
Institutionalising versatility, accommodating specialists. A discourse analysis of music teachers’ professional identities within the Norwegian municipal school of music and arts
(NMH-publikasjoner;2018:1, Doctoral thesis, 2018)Summary --- The main aim of this study has been to investigate professional identities of music teachers working in the Norwegian municipal school of music and performing arts. The study examines the teachers’ professional ...