• 19 sanger fra isolatet : en casestudie om "livshistoriene" til sanger skapt av barn med ondartede blodsykdommer 

      Aasgaard, Trygve (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Dette kapitlet presenterer et eksempel på hvordan musikkterapirelaterte sosiale fenomener og prosesser kan utforskes gjennom en casestudie, eller mer nøyaktig, som en multippel, instrumentell casestudie gjennomført ved ...
    • An interactive technology for health: New possibilities for the field of music and health and for music therapy? A case study of two children with disabilities playing with ‘ORFI’ 

      Stensæth, Karette; Ruud, Even (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Digital music technology represents new challenges as well as new possibilities for the discipline and practice of music therapy. When such technology also incorporates interactivity, even further steps are taken in our ...
    • Att spela trumma för sitt ofödda barn 

      Labbé, Maria Bovin de (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This text focuses on the mother-to-be’s drumming for her unborn child. Drumming is something most of the people have tried in one or another context, but to drum for ones unborn child is something few have experienced. The ...
    • «Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ...
    • Band, samspillgrupper : om metoder, innhold og mål 

      Erdal, Hovden; Dyblie, Liv Kerstin (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Band og samspillgrupper er en viktig del av musikkterapeutens arbeid. Etter hvert er vi mange som jobber innenfor dette området. Vår erfaring med band og samspillgrupper er fra voksenopplæringen. Våren 1999 skrev vi ...
    • Barn, musik och hälsa. Om självutveckling och känslohantering 

      Wrangsjö, Björn; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Music has a value in itself. However, the value and meaning of music is not simply limited to an inherent human aesthetic means of expression or a modality of experience. Music is also well documented in therapy and can ...
    • Barns spontansang : læring, kommunikasjon eller "selvets teknologi"? 

      Knudsen, Jan Sverre (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I denne teksten vil jeg konsentrere meg om noen ulike måter å forstå spontansangen på med referanser til musikkantropologi, musikkpedagogikk og musikkterapi. Hovedargumentet dreier seg om å foreslå en utvidet forståelsesramme ...
    • The Bonny method of guided imagery and music (BMGIM) 

      Trondalen, Gro; Overland, Solveig (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Innen musikkterapeutisk arbeid finnes det to hovedretninger. Den ene innfallsvinkelen bygger på aktiv musikkutøvelse, mens den andre retningen er knyttet til musikklytting. Innenfor en slik musikklyttende (reseptiv) ...
    • ‘Come sing, dance and relax with me!’ Exploring interactive ‘health musicking’ between a girl with disabilities and her family playing with ‘REFLECT’ (A case study) 

      Stensæth, Karette (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      This empirical article, is a case study that looks at how a lively girl with Down syndrome, together with her mother, father and grandmother, experiences the CCTs known as REFLECT, which was developed for the RHYME tests ...
    • Da er jeg liksom glad… Om musikk og livskraft i et barnekulturperspektiv 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In this text an ethnographical approach to how children use music in their everyday lives is linked with theoretical perspectives from positive psychology. By combining empirical examples on how music is used as a part of ...
    • Den gang da, akkurat nå og litt til ... 

      Kristiansen, Frode Aass; Dæhli, Silje Ulvevadet (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Den nasjonale minneseremonien etter 22. juli 2011 

      Knudsen, Jan Sverre (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Terrorangrepene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya ble etterfulgt av en lang rekke offentlige arrangementer, de fleste med musikalsk opptreden som en vesentlig uttrykksform. 21. august 2011 ble den offisielle statlige ...
    • Designing four generations of ‘Musicking Tangibles’ 

      Cappelen, Birgitta; Andersson, Anders-Petter (Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      This article, which builds on several conference papers, describes what we call ‘Musicking Tangibles’, a novel approach towards understanding and design of interactive music technology for people with special needs. The ...
    • Dialogue on Intersubjectivity: Interview with Stein Bråten and Colwyn Trevarthen 

      Stensæth, Karette; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      It is a sunny afternoon at Holmen Fjord hotel in Asker, outside Oslo. Stein Bråten and Colwyn Trevarthen, two international Nestors and authorities within infancy and communication research, are invited to a luncheon, ...
    • En ressursorientert musikkterapi 

      Rolvsjord, Randi (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Å utforske hva et ressursorientert perspektiv på musikkterapi kan innebære for arbeid innenfor psykisk helse og omsorg har vært fokus for min forskning de siste årene. Jeg har gjort en kvalitativ forskningsstudie basert ...
    • Et dialogisk perspektiv på musikk som terapi 

      Garred, Rudy (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Det har vært vanlig å skille mellom to hovedformer for musikkterapi: Musikk i terapi, og musikk som terapi. Musikk i terapi er bruken av musikk innenfor allerede etablerte former for praksis hvor musikken ikke selv er ...
    • Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi 

      Ruud, Even (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ...
    • Etiske aspekter ved musikkterapeutisk forskning og utviklingsarbeid 

      Mohlin, Mie (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Gjennom de forskjellige faser i forskningsprosessen, vil forskeren møte ulike etiske utfordringer og problemstillinger der noen er av mer generell karakter og andre spesifikt knyttet til det aktuelle prosjektet. Hvilke ...
    • Everyday music listening and affect regulation: The role of MP3 players 

      Skånland, Marie Strand (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The use of digital portable music devices such as MP3 players has rapidly increased during the last decade, and the sheer availability of music offered by such players raises questions about their impact on listeners’ ...
    • Felles aktivitet som læringsarena 

      Eggen, Anne Torø (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen skal handle om felles aktivitet som læringsarena i musikkterapi. Jeg spør meg hvordan felles aktivitet kan belyse ressursene hos det multifunksjonshemmede barnet, utvikle grunnleggende læreforutsetninger hos den ...