• Musikk som avleiing og kjelde til positive emosjonar. Om deltaking i musikkgruppe for einslege mindreårige flyktningar 

      Roaldsnes, Merete Hoel (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Vi er i dag vitne til ein enorm flyktningstraum til Europa. I denne straumen av menneske er det òg mange barn som er åleine på flukt. I 2015 opplyste 5297 av dei som søkte asyl i Noreg at dei var einslege mindreårige ...
    • Musikkterapi som anerkjennelse. En mor-barn gruppe innenfor rammen av barnevernet 

      Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten presenterer et musikkterapiprosjekt ved et mødrehjem innenfor rammen av barnevernet. Mødre og barn (2–4 år) deltok i en musikkterapigruppe i 4 måneder. Målet for prosjektet var å prøve ut musikk som virkemiddel ...
    • Artist or researcher? Tradition or innovation? Challenges for performing musician and arts education in Europe 

      Georgii-Hemming, Eva; Angelo, Elin; Gies, Stefan; Johansson, Karin; Rolle, Christian; Varkøy, Øivind (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter, 2016)
      This research note presents an overview of Discourses of Academization and the music Profession in Higher Music Education (DAPHME). DAPHME is a three-year research project, commencing in January 2016 and ending in December ...
    • Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet 

      Kristiansen, Daniel Løset (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ...
    • Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan? 

      Backe-Hansen, Elisabeth (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene ...
    • La oss snakke om kvalitet. Et forsøk 

      Varkøy, Øivind (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Jeg har alltid hatt problemer med forestillinger om at kvalitet kun er noe hver enkelt av oss tillegger fenomenene i verden, at «kunstnerisk kvalitet» er noe som noen tillegger musikk fordi de har makt til å gjøre det (jf. ...
    • Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003) 

      Espeland, Magne I. (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)
      For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ...
    • Professor Andersen og vi. Om musikk, eksistens og møtetenkning 

      Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten kretser omkring Otto Friedrich Bollnows eksistenspedagogiske tenkning. Møte-begrepet står sentralt. Det er tre grunner til dette. For det første kan begrepet være særlig aktuelt når troen på det saliggjørende ...
    • «Nye handlemuligheter» gjennom handling? 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ...
    • Musikkterapi ved Huntingtons sykdom 

      Kayser, Sunniva Ulstein (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Jeg vil i dette kapittelet beskrive den musikkterapeutiske prosessen, da med hovedvekt på den individuelle oppfølgingen, fra Kim kom til avdelingen og frem til han reiste hjem. Teksten vil bli illustrert med vignetter fra ...
    • Den røde bussen 

      Aagre, Greta (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ...
    • Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst 

      Skårberg, Odd (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ...
    • Hva er selvkritisk musikkpedagogikk, og hvordan skal vi forholde oss til den? 

      Johansen, Geir (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Det er en økende tendens i musikkpedagogisk forskning og teoriutvikling til å se mer kritisk på vår egen virksomhet enn tidligere. Kritikk rettes mot så vel tradisjonell instrumentalopplæring i vestlig klassisk tradisjon ...
    • Musikk, identitet og geografi 

      Kvifte, Tellef (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Teksten diskuterer forhold som gjelder musikk, identitet og geografi, med utgangspunkt i historien til Norsk folkemusikksamling frem til den blir en del av Nasjonalbiblioteket i 2014. Hvordan musikk og utøvere knyttes til ...
    • Musikkterapi med kroppens egne instrumenter 

      Holten, Sissel (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Peder var kommet til oss for medisinutredning. Han hadde hatt store epileptiske anfall som liten, hadde gått på epilepsimedisin siden da og ikke hatt epileptisk anfall siden barneårene. Foreldrene ønsket å prøve om det lot ...
    • Hva slags fag er musikk – i barnehagen? 

      Vist, Torill (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ...
    • Musik og menneske. Om en teoretisk musikforståelsesmodel i Even Ruuds tænkning og om dens forhold til musikvidenskaben 

      Bonde, Lars Ole (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Even Ruuds musikforståelse har lige siden forfatterskabets begyndelse i 1970erne været humanistisk funderet, kulturelt orienteret, socialt bevidst og videnskabsteoretisk reflekteret. I denne artikel præsenteres og diskuteres ...
    • Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt 

      Karlsen, Sidsel (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ...
    • Vinger mot frihet 

      Larsen, Marit Elfström (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Henrik kom til vår skole da han var tolv år. Han hadde autismediagnose og atferdsvansker. Ved skolestart viste han alvorlig sinne mot seg selv og andre. Som syvåring ble han testet, og man registrerte at Henrik hadde trekk ...
    • Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni? 

      Dyndahl, Petter; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ...