Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 169-188 of 833
-
Filosofiske perspektiver på Even Ruuds samhandlingsbegrep
(Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH);10, Chapter; Peer reviewed, 2017)SAMMENDRAG. - Artikkelen tar utgangspunkt i et utvalg sentrale tekster av Even Ruud fra 1970-årene til i dag, og fokuserer på noen gjennomgående temaer og linjer: 1. Ruuds individ-, relasjons-, kultur- og samfunnsorienterte ... -
Final considerations
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this last chapter we will discuss some of our considerations about how the results of our single studies connect to the overarching research question: How can student music teachers’ learning, and the relevance of music ... -
Folkehelse og livsmestring – musikkterapi i grunnskolen. En kvalitativ intervjustudie av musikkterapiens plass i arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler et av de nye temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020,folkehelse og livsmestring, og hvordan musikkterapeuter kan bidra i arbeidet med dette tverrfaglige temaet i grunnskolen. Studien ... -
Folkmusikundervisning på fiol och gitarr och dess historiska rötter
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)How folk musicians of today learn to play their instruments is an over-all question in this article. One violin lesson and one guitar lesson were observed at Framnäs folk high school. Two research questions were formulated: ... -
Follo-piloten 2013-2018. Rapport fra første periode
(NMH-publikasjoner;2018:3, Report, 2018)SAMMENDRAG Follo-regionen består av følgende kommuner: Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås. Alle kommunene har kulturskoler. Kulturskolene i Follo har til sammen 3200 elever og varierer i størrelse fra ... -
Forbløffelse som udgangspunkt for forskning i musikpædagogiske praksisser
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)The aim of the present article is to present a procedure for investigation of music education practices using a phenomenological-hermeneutic approach. The philosophical background and its consequences for the empirical ... -
Foreword
(Series from the Centre for Music and Health;8, Others, 2014)Introduction. - . - Technology has, over the past decades, yielded new ways to creatively explore sound and music, to interact with computers and to engage in social interaction. The change from analogue (device-determined) ... -
Foreword: To music’s health
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter, 2013)Foreword to "Musical life stories : narratives on health musicking". - Musical Life Stories makes an important and significant contribution to thes refreshing and remembering of practice and theory that is currently taking ... -
Forgangen romantisk klaverpraksis. Fortolkning av utvalgte Beethoven-sonater og Chopin-etyder med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver
(NMH-publikasjoner;2017:11, Doctoral thesis, 2017)Summary A bygone romantic piano practice: Interpretation of selected Beethoven sonatas and Chopin-etudes, departing from Hans von Bülow's instructive edition. Jan Gunnar Sørbø, Norwegian Academy of Music (NMH). - Principal ... -
Forgetting the audible body. Voice awareness in teacher education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - Voice training and voice knowledge have all but disappeared from Norwegian teacher education, in a general decline of the standing of practical-aesthetical subjects in compulsory school. Yet the voice is a ... -
Form and content. An analysis of Beethoven's 5 last piano sonatas
(Report, 2020)These texts are largely inspired by the time I spent with my professor of form analysis, Erwin Ratz, whose teaching I had the pleasure of following during my studies in Vienna in the late 1960’s. His analytical approach ... -
Form and order – Dimensions in musical meaning making
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - This paper concerns musical meaning making in relation to semiotic theory and other forms of meaning making. This much-studied topic belongs to those fundamental issues that need constant rethinking. The paper ... -
Form og innhold. En analyse av Beethovens 5 siste klaversonater
(Report, 2020)Disse tekstene er i stor grad inspirert av mitt møte med min professor i formanalyse, Erwin Ratz, hvis undervisning jeg hadde glede av å følge i min studietid i Wien på slutten av 60-tallet. Hans analytiske tilnærming ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Forord - Når musikk betyr noe
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Others, 2014)------- Bidragene til denne boka er skrevet av forskere fra en rekke ulike felt: populærmusikkstudier, litteraturvitenskap, religionsvitenskap, musikk og helse (musikkterapi) og medievitenskap. Felles for dem alle er at ... -
Forskningsnoter Research notes. Rhythmic music education as aesthetic practice
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)The study presented is a case study of rhythmic music teaching; an oral approach to teaching, where rhythm, participation, movement, improvisation and playing together are essential. The purpose of the study was to examine ... -
Fortellinger om endring - tre instrumentalpedagogers tanker, valg og begrunnelser om endring av undervisningsmetode
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet undersøker tre instrumentalpedagogers fortellinger om endring av undervisningsmetode, fra en notebasert undervisningsmetode til en gehørbasert undervisningsmetode. Formålet med denne studien er å ... -
Forventningsfri sone. Musikkundervisning i et recovery-perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Abstract - This master thesis is about music teaching in a recovery perspective. It is a qualitative study where I research how music teaching in a recovery perspective can improve quality of life for people with mental ... -
Fra "en håndfull fred" til "den jævel'n tok med grå kuler": Om den emosjonelle utviklingen i det musikalske repertoaret etter 22. juli 2011
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)I de første dagene og ukene etter tragedien 22. juli 2011 fikk musikk og sang en sentral rolle i bearbeidelsen av sjokk og sorg. Noen sanger ble sunget og referert til igjen og igjen, og har i ettertid fått en egen posisjon ...