Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 312-331 av 833
-
Kan stemmeskam overvinnes? Om helsefremmende aspekter ved profesjonelle sangeres identitetsarbeid
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)Hvorfor snakkes det så lite om skam om i forbindelse med sang og utøving? Dette spørsmålet har fulgt meg gjennom min egen yrkesutøvelse som sanger, sangpedagog, musikklærer og etter hvert akademiker, og det er også temaet ... -
Kantoren – en «hemmelig» musikkpedagog? Kirkemusikeres tanker om musikkopplæring i en religionspedagogisk kontekst
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Approaching an arena not necessarily associated with music education, Ragnhild Strauman asks whether the average church musician or organist could be understood as a “hidden” music educator. Her exploration considers ... -
"Kari lærte å spille piano da hun sluttet i kulturskolen". En komparativ studie av læringseffekt og motivasjon i internettbasert pianoundervisning for elever på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-15)Sammendrag. - I denne studien er hovedfokuset nettbasert pianoundervisning. Digital teknologi brukes i dag som et verktøy for lærere og elever i læringsarbeidet i skolen. Kunnskapsløftets (LK06) krav til at elevene skal ... -
Keeping it real: addressing authenticity in classroom popular music pedagogy
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article provides theoretical understanding for a development project that is reported in a separately published item. We discuss the implications of authenticity in music pedagogy, especially as regards ... -
Kirkemusiker - kall og profesjon. Om nyutdannede kirkemusikeres profesjonelle livsbetingelser
(NMH-publikasjoner;2013:3, Doctoral thesis, 2013)The dissertation Church Musician – Calling and Profession focuses on a relatively small professional group in Norway – the cantors. This group is marginal in terms of its size, but the cantor profession has long held a ... -
Kirkemusiker - kall og profesjon. Om nyutdannede kirkemusikeres profesjonelle livsbetingelser
(NMH-publikasjoner;2013:3, Doctoral thesis, 2013)The dissertation Church Musician – Calling and Profession focuses on a relatively small professional group in Norway – the cantors. This group is marginal in terms of its size, but the cantor profession has long held a ... -
Kjenslene sitt språk – eit musisk blikk på tilvenningstida i barnehagen. Ei kvalitativ intervjustudie av det musiske som verktøy på ei småbarnsavdeling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva omhandlar korleis barnehagepersonale ved ei småbarnsavdeling nyttar musiske element i tilvenningstida i barnehagen. Den tek for seg følgande problemstilling: Korleis reflekterer barnehagepersonale kring ... -
Klang som medium for musikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Innledning. - Hovedproblemstillingen i mitt prosjekt har vært et forsøk på å utvikle et uttrykk basert på klang, i motsetning til tonehøyder. Hva skiller det å komponere med lyd fra det å komponere med toner? Jeg har ... -
Klangen av historie. Verk og fortolkning hos Nikolaus Harnoncourt
(NMH-publikasjoner;2021:1, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Den østerrikske dirigenten Nikolaus Harnoncourt (1929–2016) og hans fortolkningspraksis i vid forstand utgjør sentrum i denne studien. Tilnærmingen er ikke primært biografisk, verkanalytisk eller historisk, ... -
Klassisk sangpedagog vs. rytmisk repertoar : en undersøkelse av sangundervisning i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2012-08-15)Sjangerproblematikk er et spennende og relevant tema i en tid der det kreves at sangpedagoger har kompetanse på stadig flere ulike typer musikk. Som sangpedagog i kulturskole, videregående skole og høgskole møter jeg daglig ... -
Klienten som subjekt i musikkterapirelasjonen. En teoretisk studie om hvordan klienten kan få handlemuligheter og rom for å uttrykke seg i musikkterapisituasjonen sett fra et humanistisk perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Abstract The purpose of this thesis has been to work out a notion to describe «when the client get to show her 'true self', 'behind the diagnosis'». My pre-understanding of this phenomenon implied that the selfexpression ... -
Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi
(NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ... -
Klingende relasjoner : en musikkterapistudie av "signifikante øyeblikk" i musikalsk samspill med unge mennesker med anoreksi
(NMH-publikasjoner;2004:2, Doctoral thesis, 2004)Musikkterapi er en kreativ ressursorientert terapiform, der mennesker får mulighet til å påvirke egne liv gjennom musikalsk utøvelse. Avhandlingen belyser musikkterapeutiske prosesser som oppstår på bakgrunn av musikalske ... -
Knots of knowing-in-playing. Stories from violin lessons read diffractively through agential realism
(NMH-publikasjoner;2023:2, Doctoral thesis, 2023)Samandrag - Denne feministiske ny-materielle og posthumanistiske studien utforskar praksisen i norske kulturskolar gjennom intervju med tre fiolinlærarar og observasjon av undervisninga deira. Det finst forsking som ... -
Konsert med spedbarn som målgruppe
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Vi har fått et ganske uvanlig oppdrag; å lage en konsert for spedbarn. Komponisten Eivind Buene har ansvaret for det klingende materiale, multimediakunstneren Boya Bøckmann for det visuelle. Bjørn K. Nielssen skal skape ... -
Konsertdramaturgi i sangkonserten : om sangerens formidlingskompetanse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2012, Master thesis, 2013-03-21)I masterprosjektet mitt har jeg lett etter svar på hvordan arbeid med konsertdramaturgiske elementer kan videreutvikle min formidlingskompetanse. Jeg har arbeidet med tematikken både fra teoretisk og praktisk perspektiv. ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ... -
Korps, det er reine terapien de, vettu! Korpsdeltagelse sett i et helse- og livskvalitetsperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-10-24)Norwegian health authorities have in recent years shown an increasing interest in the health and life quality effects of volunteer’s in cultural life in our country. This study, which belongs within the music therapy field, ... -
Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil eg diskutera valfaget Kreativ musikkverkstad i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskulen i Oslo og Akershus. Med utgangspunkt i nokre teoretiske perspektiv og ei studentundersøking gjort hausten 2014 ...