Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 367-386 av 833
-
Look beyond - make a difference. Experiences from a music project in Lebanon
(NMH-publikasjoner;2020:4, Book, 2020)Look beyond – make a difference tells the story of a fascinating encounter with Muslim cultures as seen on a music project in Lebanon that the Norwegian Academy of Music (NMH) has been running for more than fifteen years. ... -
Lullaby singing and its human Bildung potential
(NMH-publikasjoner;2015:8, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT On the basis of a qualitative study of 20 Norwegian lullaby-singing parents, this article explores the human Bildung potential of parents’ lullaby singing to their children at bedtime. Some parents may experience ... -
Lully and Weir's operas, Armide and Armida
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2013, Master thesis, 2013-10-24)Research question: The question that should be asked, is then: How has the different contexts in which the composers, Lully and Weir, lived/lives, influenced the way in which they interpreted Tasso’s poem and thus ... -
Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg ... -
Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ... -
Løft blikket, gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon.
(NMH-publikasjoner;2013:9, Book, 2013)"Løft blikket – gjør en forskjell" presenterer et spennende møte med muslimske kulturer gjennom et musikkprosjekt i Libanon som Norges musikkhøgskole har arbeidet med i mer enn 10 år. ”Libanonprosjektet” omfatter utvikling ... -
Maestro or Mentor? On cultural differences in performance education
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - The object of this article is to highlight differences within educational cultures at an academy level, regardless of the student’s age. Two basic models for understanding the relationship between teacher and ... -
Man blir liksom i et annet humør... : En intervjuundersøkelse med friske eldre om betydningen av deltakelse i en musikk- og bevegelsesgruppe
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-28)Based on a conducted practical program of music and movement in a residential- and activity center, I have done three focus group interviews with healthy elderly about the importance of participation in such programs. The ... -
Manifesta och latenta ideologier om lärande inom svensk spelmansrörelse på 1920-talet
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)The purpose of this article is to illuminate existing educational idologies in the Swedish fiddler movement (Spelmansrörelsen) 1923-1927. This period was characterized by the organization and to some extent institutionalization ... -
Master classes - What do they offer?
(NMH-publikasjoner;2012:8, Others, 2012-11)Master classes are a common way to teach music performance, but how useful are they in helping young musicians in their musical development? Based on his experiences of master classes Lali (2003:24) states that “For better ... -
Master-apprentice relation in music teaching. From a secret garden to a transparent modelling
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)This article aims to consider a master-apprentice relation in music teaching, especially in piano teaching. The article focuses on the teaching of a well known Finnish music pedagogue and artist, Matti Raekallio. Most of ... -
Masterutdanning i musikkpedagogikk: en personlig refleksjon om relevans og faglig utvikling
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I dette bidraget rettes oppmerksomheten mot mastergradsstudiet i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole (NMH). Jeg var ferdig med min masterutdanning ved NMH våren 2009, med Geir Johansen som en sentral lærer, veileder ... -
Maybe Gabriel wasn`t so bad after all? How educational anthropology can serve as a research approach in the field of music education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - The main purpose of this article is to highlight the potential of educational anthropology as a research approach in the field of music education. The article is based on my doctoral work: an ethnographic study ... -
Mål og målsettinger i musikkterapi. En kvalitativ studie om mål og målsettinger i musikkterapi for barn fra 0 til 6 år med spesialpedagogisk vedtak
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker arbeidsprosessen vedrørende utarbeiding og evaluering av mål og målsettinger i musikkterapi for barn fra 0 til 6 år med spesialpedagogisk vedtak. Dette gjøres gjennom kvalitativt ... -
…med andre ord. ”10 stadier i oversettelse av sangtekst”. Oversettelse av Stevie Wonder og Stephen Sondheim til norsk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2017, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG AV OPPGAVEN --- Denne masteroppgaven er en del av en utøvende master og inneholder en analytisk og en praktisk del. Formålet er å finne en metode, et verktøy, for oversettelse av sangtekst, og å identifisere ... -
Med klump i halsen og knute i magen. En kvalitativ litteraturstudie am tre retningers forståelse av sammenhengen mellom stemmebruk/pust og kroppslige spenninger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)The voice is an important instrument in music therapy, but a lot of the literature is found outside the border of the field and should therefore be charted out. This thesis examines Norsk psykomotorisk fysioterapi, toning ... -
Med musikk i transitt : Ein studie om einslege mindreårige asylsøkjarar si oppleving av fast deltaking i ei musikkgruppe
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary This study focuses on music in asylum centres. The topic of the study is about how unaccompanied minor asylum seekers experience participating in a music group. Six adolescents who have lived at the current asylum ... -
Med orkesteret som læringsarena. En kvalitativ studie om den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole, med blikk på gruppelederrollen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Temaet i denne masteroppgaven er gruppelederrollen slik den fremstår i den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole. Jeg har lagt frem ulike artikler der skjult læreplan er brukt som ... -
Med songen i hjaret. Eit kvalitativ forskningsprosjekt om par som har delteke i musikkaktivitetane til HOMESIDE
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva er eit underprosjekt i HOMESIDE-prosjektet, og eg har teke for meg to par som har delteke i musikkaktivitetane der. Para som har delteke består av heimebuande par der ein av dei har demens. Med dette ... -
Medvit om makt i musikkterapi. Ei utforsking av maktaspekt i musikkterapilitteratur
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)SUMMARY. - In this master thesis, I explore the subject of power in music therapy. Through a literature review, I identify some aspects of power that are depicted in music therapy literature. Eight areas that are associated ...