Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 549-568 av 833
-
Musikkterapi versus musikkpedagogikk i et musikkteknologisk undervisningsprosjekt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)Fordi jeg selv er utdannet både som musikkpedagog og musikkterapeut, har det alltid vært relevant for meg å se nærmere på forholdet mellom musikkterapi og musikkpedagogikk. Ikke bare har musikkterapi de siste årene utviklet ... -
Musikkterapi, medfødt døvblindhet og APD. En kvalitativ casestudie av musikkterapien med en elev med medfødt døvblindhet og Auditory Processing Disorder
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg temaet musikkterapi med barn som har medfødt døvblindhet hvor Auditory Processing Disorder (APD) er en del av det kombinerte sansetapet. Jeg stiller følgende problemstilling: ... -
Musikkterapien møter Marte Meo-metoden
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Etter å ha jobbet som musikkterapeut i forhold til barn og unge med spesielle behov fra slutten av 80- til midten av 90- årene, skiftet også jeg rolle og funksjon fra å jobbe direkte med elever/klienter, til å være veileder ... -
Musikkterapiens muligheter i det kognitive arbeidet i pedriatri. En kvalitativ studie om musikkterapiens muligheter for barn og unge med kognitive utfordringer i kreftbehandling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven undersøker musikkterapiens relevans og virkning i kognitiv trening hos barn og unge i kreftbehandling. Formålet med studie er å få mer kunnskap og forståelse over hvor sentralt arbeidet ... -
Musikkterapiforskning : mellom praksis og akademia
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Medan den amerikanske musikkterapiforskaren Ken Aigen (1991) har argumentert for metaforar som “indigenous theory” og “indigenous research paradigm”, utifrå eit fokus på musikkterapien sine røter i klinisk praksis, vil ... -
Musikkterapigruppe i poliklinikk i DPS. En mixed method studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien utforsker temaet musikkterapigruppe i psykisk helsevern. Forskningen er gjennomført i forbindelse med egenpraksis ved en poliklinikk i et DPS. Her beskriver tre voksne deltakere egne opplevelser av deltakelse ... -
Musikkterapistudenten i prosess. En kvalitativ studie med fokus på studentens egne erfaringer med å lede en samspillsgruppe på en spesialskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SUMMARY --- This master thesis describes a music therapy student’s own experiences in leading a music group on a special needs school. The study focuses on the processes that the student goes through in order to meet ... -
Musikktilbudet i flyktningleiren Rashedieh som utgangspunkt for forsknings- og utviklingsarbeid
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Det musikkpedagogiske kunnskaps- og forskningsfeltet har utviklet seg betydelig gjennom de siste tiårene, særlig med tanke på det mangfoldet av temaer som forskningen retter seg mot. Frede V. Nielsen (1997) bidrar til en ... -
Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
Musiklærerkompetence mellem teori og praksis
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is the relation between theory and practice ... -
Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is how music teacher competences are constituted ... -
Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. I investigate this through three analytical dimensions: 1) music ... -
Musikterapi med demensramte : hukommelse, identitet og musikreminiscens
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)Efter mange års praktisk musikterapiarbejde med demensramte, som senere blev erstattet af en årrække med forskning inden for området, finder jeg det stadig meget presserende at argumentere for, hvorfor musikterapi er særligt ... -
Musikundervisning som professionel praksis - en prakseologisk tilgang
(NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)Music teaching as professional practice – a praxeological approach. - Based on Dietrich Benners (2010) praxeology, this article presents a praxeological approach to research focusing on the professional practice of teaching ... -
Møteplasser for deltagelse, egenutvikling... og musikk, i ettervern
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Ungdom som bor i barneverntiltak har det til felles at de har erfart vanskelige oppvekster. Posisjonen som barnevernsbarn er potensielt marginaliserende. Derfor er det sentralt at barneverntiltaket bidrar til inklusjon i ... -
Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ... -
«Nå må vi prioritere». Kontaktformidling og henvisning til musikkterapi innen psykisk helse og rus, en mixed methods studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Det er lovfestet rett til lik tilgang til nødvendige helsetjenester fra det norske offentlige helsevesen. I helse- og omsorgstjenesten skjer prioritering av helsehjelp på organisatorisk- og individuelt nivå. ... -
«Når det skjer, så skjer det». En kvalitativ intervjuundersøkelse om tre musikkterapeuters arbeidshverdag i lavterskeltilbud innen rus og psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse som søker å utforske hvordan musikkterapeuter som jobber i lavterskeltilbud innen rus og psykisk helsevern. For å undersøke dette temaet har det blitt ... -
Når livhistorier blir musikalske narrativ. Ein intervjustudie om låtskriving i musikkterapi i rammene av psykisk helsearbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMANDRAG - Denne masteroppgåva tek føre seg låtskriving i musikkterapi i rammene av psykisk helsearbeid. Studien har ei kvalitativ, hermeneutisk tilnærming. Tematisk analyse av datamaterialet blei nytta for å svare på ...