Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 752-771 av 833
-
Therese - en videofortelling
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Fra å være gitt opp av leger som mente det var best at Therese skulle få dø, til å opptre og musisere sammen med familiemedlemmer er det en lang vei. Musikkterapien har hatt en stor betydning på denne veien. Men dette hadde ... -
"This is not a drum". Towards a Post-Instrumental Practice
(Research report, 2016-02-18)Abstract. - This is Not a Drum: Towards a Post-Instrumental Practice thematizes the role of the performer in contemporary music. - One of the oldest crafts in musical arts, percussion playing, especially within the Western ... -
Tidligere FoU-virksomhet i Libanonprosjektet
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Gjennom denne antologien presenteres og synliggjøres Libanonprosjektet som et utviklingsprosjekt gjennom mer enn 10 år, der det har vært utarbeidet årlige rapporter som beskriver aktivitetene og aksjonene som har vært ... -
”Til alle som har falt… en gang”. Erfaringar frå rusførebyggjande konsertføredrag for konfirmantungdomar
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Temaet for denne teksten er ungdom sitt forhold til rus og førebygging. Teksten tar for seg refleksjonar hjå fem humanistiske konfirmantungdomar som deltok i eit fokusgruppeintervju i etterkant av eit rusførebyggjande ... -
Timbre, texture and spiritual symbolism in Gubaidulina's two works, De profundis and Et expecto. Aural sonology as a tool to explore sonic and structural aspects of interpretation in contemporary accordion music
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)Abstract This thesis concerns multiple aural analyses of the pieces for accordion by Sofia Gubaidulina; De Profundis and Et Exspecto. Through aural sonology, this research focuses on the exploration of emerging gestalts ... -
To hus på 34 år. Norges musikkhøgskoles nye bygg 1973–2007
(NMH-publikasjoner;2023:5, Book, 2023)Denne boka dokumenterer det store arbeidet som ble lagt ned for at Norges musikkhøgskole (NMH) skulle få et eget og egnet bygg. Byggesaken hadde høy prioritet fra åpningen av institusjonen i 1973, men det skulle ta lang ... -
To sing reality. Singing as ethical demand and public political discourse
(NMH-publikasjoner;2024:1, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag. - Denne avhandlingen utforsker etiske og politiske implikasjoner ved å synge. Jeg tar utgangspunkt i erfaringen av at noe prekært skjer når jeg synger: at noe står på spill, at noe blir både etablert, ... -
Together! RagnaRock, the band and their musical life story
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)Lifelong dedication and membership indicate in and of themselves how important RR has been for its members and leaders. In general, their musical life story is about the change of identity from clients to rock musicians, ... -
Tolkningspraktiker och bedömningskulturer - ett projekt om bedömning inom högre musikalisk utbildning
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Academic chapter, 2019)ABSTRACT - Practices of interpretation and assessment cultures – a project of assessment within higher music education. - One major pedagogical key concept within music education is “assessment”. It is here that the ... -
Tonalitet som formmarkør i fritonal komponering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2018, Master thesis, 2018)Det er musikalsk form som vil være mitt hovedfokus, men med en vinkling sett i lys av tonalitet og eventuelt fravær av tonalitet. I grunn ligger en tanke om at tonalitet kan spille inn på musikalsk form på ulike vis. I min ... -
«Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Tema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus ... -
"Tonen kom som en gave" : en kvalitativ studie av 5 kvinners opplevelse av å bruke stemmen aktivt under fødsel
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Kvinners kunnskap knyttet til fødsel tilegnes gjennom egen erfaring, litteratur skrevet om emnet, og de fortellingene vi kvinner forteller til hverandre angående egne erfaringer knyttet til fødselsopplevelsen. Positive ... -
Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ... -
Towards a critical curriculum theory in music education
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)The concept of "Bildung" was incorporated into the Swedish curriculum two decades ago. This development was inspired by a Continental didactic and central idea of learning in combination with historical-philosophical ... -
Transmogrification. Dialogic composition
(Research report, 2021)Contents: Introduction. - Adaptation. - Why make adaptations? - Fidelity in Adaptation. - The Emergence of Werktreue. - Canonisation of the Work. - Priority. - Dialogue. - Introducing Bakhtin and Dialogism. - Heteroglossia. ... -
Traversing the chiasm of lived teaching and learning experience embodied practicum in music teacher education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - Earlier studies have valued the practicum as one of the most important parts of music teacher education, and not least because it has been so widely appreciated by students. In order to develop high quality ... -
Tre fortellinger
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Skolen min og din. - "Gi mæ sjansen om og om igjen". - Jularbos brurvals -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten ...