Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 223-242 of 833
-
Goal setting and self-determination in music making: Tenets of becoming a deliberate and motivated music practitioner
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - The fields of sports, business, education and other organizational fields have for many decades invested considerable time and resources in research investigating quality of motivation, use of goal setting in ... -
God praksis
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2012-03-08)I denne oppgaven har jeg undersøkt praksisundervisningen ved masterstudiet i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole. Praksisundervisning omtales ofte som musikkterapeutenes ”hovedinstrument” og er således et svært viktig ... -
"Gode øyeblikk gjennom en skjerm". En intervjustudie om musikkterapi gjennom digitale plattformer i koronapandemien
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk forskningsstudie som setter fokus på musikkterapeutenes erfaringer med musikkterapi gjennom digitale plattformer i løpet av korona-pandemien. Oppgaven ... -
Gruppeundervisning i instrumentalopplæringen på høyskolenivå
(NMH-publikasjoner;2014:6, Research report, 2014)Instrumentalundervisning i høyere musikkutdanning har tradisjonelt vært organisert som individuell undervisning i en mesterlærertradisjon der studenten stiller spørsmålene og læreren har svaret. Gruppeundervisning som en ... -
GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder.
(NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Guided imagery and music for voksne med komplekse kroniske smerter. Musikkterapi ved smerte. En undersøkelse av om musikk kan hjelpe mennesker med kroniske smerter og hvordan terapien best kan tilrettelegges.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)ABSTRACT --- 30% of the adult population have chronic pain. The purpose of this study is to investigate the usefulness of receptive individual music therapy for adults with complex chronic pain. The method is the Bonny ... -
The guitarist as poly-instrumentalist. An investigation into the challenges and possibilities found in the periphery of a contemporary guitar practice
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2023, Master thesis, 2023)Abstract - Using the heterogenous approaches to instrument technique found in contemporary music as a vehicle, the thesis explores the possibility of the classical guitarist assuming a new performer role — a role ... -
Handlemuligheter og musikalsk aktørskap. Om å avgrense musikkterapi fra musikkpedagogikk
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Å definere og avgrense fagfelt er en øvelse som lett skaper diskusjoner. Deltakerne i feltet kan ha ulike og kanskje motstridende interesser og det kan oppstå en kamp om hegemoniet. Definisjoner handler om å sette ord på ... -
"Harmonielehre". En belysning av Arnold Schönbergs teorier og pedagogikk fra et historisk og personlig ståsted
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Denne oppgaven belyser Arnold Schönbergs innovative teorier og pedagogikk gjennom hans hovedverk Harmonielehre (1911/1922). Ved gjennomgang av Schönbergs Harmonielehre problematiseres og utforskes flere konsepter med en ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
(NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
Harmony inside harmony. Just intonation as a perceptual praxis and as an organizing compositional principle
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2023, Master thesis, 2023)Abstract - This research looks at how the combined knowledge of structure and perception of just intonation (JI) can work together with other musical approaches to organize musical material for compositions, both for ... -
Håp i musikkterapi. En kvalitativ studie om hvilken rolle håp kan ha i musikkterapeuters arbeid innen psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven tar for seg temaet håp i musikkterapi innen psykisk helsevern. Med en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming og semistrukturerte intervjuer med fire musikkterapeuter søker ... -
Håp og anerkjennelse : om et musikkprosjekt blant ungdommer i en palestinsk flyktningleir
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)The questions raised in this report concern to what extent a music project can strengthen a sense of self and identity, the experience of belonging to own traditions among Palestinian youth. Further, how it is possible to ... -
Healing singing
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)This study confirms the hypothesis that healing singing leads to positive emotional experiences in relation to other people through social resonance and a strong shared bond. People who have had negative interpersonal ... -
Health affordances of the RHYME artefacts
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)The author presents a theoretical exploration of the health affordances of the RHYME artefacts in response to the following questions in the following article: To what extent can the RHYME project be seen within the ... -
Hekta på musikk
(NMH-publikasjoner;2013:11, Book; Peer reviewed, 2013)«Hekta på musikk» handler om musikkterapi med mennesker med rusutfordringer. Boka formidler brukernes erfaringer fra en musikkterapigruppe på en avgiftningsenhet ved Akershus Universitetssykehus. I tillegg til å gi innblikk ... -
Helsebegrepet : selvet og cellen
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Ordet helse kommer av det oldnorske heill, som betydde ”hel, ubeskåren, uskadd”. Heill har gitt opphav til ordene hel, hell, hellig – og helse. Det friske og det sunne har aldri vært rent kroppslige eller materielle ... -
Helseopplevelser i kor : en spørreskjemaundersøkelse i et ’Alle kan synge’-kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-15)The theme of this study is choir and health. My topic of research is: Could choir singing be important for the experience of health? If so, in what way? The method is based on a survey, which was done electronically in an ...