Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 795-814 of 833
-
Vocal and tangible interaction in RHYME
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)In this article we explore the voice in tangible interaction design and its possibility to strengthen health by reducing isolation and passivity. Our approach is to use knowledge about the voice from music therapy and ... -
Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder ... -
Vurdering av musikkutøvelse i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers erfaringer med vurderingspraksis i IKS2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg lærere og elevers erfaringer med vurdering av musikkutøvelse i videregående opplæring. For å svare på min problemstilling Hvilke erfaringer har lærere og elever med ... -
Vurdering for læring i kulturskolens rammeplan
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)The Schools of Music and Performing Arts (SMPA) are an important future working arena for music students, and these schools, therefore, also constitute a significant part of higher music education’s “surrounding world”. ... -
Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer?
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ... -
Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ... -
Vurdering i musikkfag. En deskriptiv, analytisk studie av musikklæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2014:1, Doctoral thesis, 2014)Abstract - English: In Norway, as in the rest of the Scandinavian countries, we have experienced an increased emphasis on student assessment in all levels of schooling since the beginning of the 21th century. International ... -
Vær åpen! : om å inkludere barn med spesielle behov i kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Hvilke erfaringer har barnekorledere med å inkludere barn som har spesielle behov i sitt kor? Dette er en eksplorerende problemstilling. Jeg har altså ingen hypoteser jeg skal teste, siden jeg stiller et åpent spørsmål ... -
Væren og makt. Om opplevelser og forståelser av instrumentalpedagogiske praksiser
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)This article takes the form of a discussion about experiences and understandings of instrumental music teaching where Martin Heidegger's philosophy, that seeks an authentic being within art, and Michel Foucault's ... -
What is the Lebanon project? Project development, content, participants and future aspirations
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)The music activities in Rashidieh have developed over a period of 15 years, and this has been a central part of and the most stable arena for professional placement in Lebanon for NMH student music teachers since 2005. In ... -
"When light turns into darkness": Inscriptions of music and terror in Oslo 22 July 2011
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)The objective of this article is to examine the links between music, terror and gender through the politics of right extremism. Six hours before the bombing of Oslo’s centre and the massacre on the island of Utøya on 22 ... -
Why should music teacher educators pay attention to the global crises of economy and climate
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)This paper takes the relationship between the macro, meso and micro levels of society as its point of departure, with music teacher education as its case. The attention is directed towards how musical leadership, in this ... -
“You MAY take the note home an’… well practise just that” – Children’s interaction in contextualizing music teaching
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The article takes ‘music as symbol’ as its analytical point of departure, described by Jorgensen (2003). In doing so, we stress the role of symbolic functioning in music, focusing at how children understand and ... -
Young Instrumentalists’ Music Literacy Acquisition
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The aim of this article is to present and discuss the findings of a research project concerning music literacy acquisition among young beginners on music instruments. The reported project examines the learning ... -
'Zum Spielen und zum Tantzen', a Kinaesthetic Exploration of the Bach Cello Suites through Studies in Baroque Choreography
(Research report, 2015-11-03)Abstract. - The dance titles of J.S. Bach's cello suites, derived from French court dance, clearly meant more to the composer than just abstract reference. In Bach's time, dance practice permeated social life, and it was ... -
Å bruke tiden, hva betyr egentlig det? : tid og relasjon, et intersubjektivt perspektiv
(NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten vil fokusere på betydningen av aspekter ved tid i den terapeutiske relasjonen. I løpet av terapiprosesser med barn og unge mennesker har aspekter ved tid dukket frem i form av utsagn, handlinger og opplevelser ... -
Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-10-12)Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele ... -
Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ... -
Å gripe det ubegripelige
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det var torsdag morgen, og jeg stod klar til å ta imot de seks barna i musikkgruppa. Like før timen startet ringte telefonen. Beskjeden var uventet, men likevel ventet. Nå hadde det skjedd. Thea var død. Hun hadde sovnet ... -
Å invitere til samspill. En utforskende casestudie av relasjonelt samspill i musikkterapi med autistiske barn i barnehagen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Barnehageloven presiserer at barnehagen skal være en helsefremmende arena som plikter å tilrettelegge for barns rett til medvirkning, deltakelse og utvikling. Det er ulike praksiser for hvordan disse ...