Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 492-511 av 833
-
Musikken som det Andre : en filosofisk refleksjon over den klassiske musikkens kritisk frigjørende funksjoner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I det følgende vil jeg gjøre et forsøk på å undersøke hvilke funksjoner undervisning i klassisk musikk kan ha i skolen i dag, på bakgrunn av perspektiver knyttet til kritisk teori og dannelsesteori. Problemstillingen har ... -
"Musikken, søsterskapet og jeg". En kvalitativ studie basert på seks deltakeres fortellinger om egne opplevelser fra et musikktilbud for unge kvinner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker seks ungdommers opplevelser tilknyttet deltakelse i et lavterskel musikktilbud rettet mot unge kvinner. Tilbudet ble etablert som en egenpraksis av en musikkterapistudent, og ... -
Musikkens Logos. Et hermeneutisk forsøk over Wilhelm Furtwänglers interpretasjonskunst
(NMH-publikasjoner;2017:6, Doctoral thesis, 2017)Norsk sammendrag. - Den tyske dirigenten Wilhelm Furtwängler (1886–1954) er en av de mest berømte dirigenter fra det forrige århundret. Gjennom plateopptak fascinerer han mange også i dag. Plateopptakene gir lytteren en ... -
«Musikkens muligheter». En eksplorativ studie om musikkterapi ved et distriktspsykiatrisk senter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Prosjektet er utført i forbindelse med et masterarbeid og søker svar på problemstillingen: «Hvordan erfarer og vurderer et utvalg ansatte musikkterapi på en døgnåpen post ved et distrikts psykiatrisk senter?». Studiens ... -
Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ... -
Musikkfagets effekter og verdier
(Chronicle, 2019-09)Musikkens egenverdi må være hovedargumentet for å ha musikkfaget i skolen. Det er farefullt å begrunne musikkfaget med annen nytteverdi, skriver Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Siw Graabræk Nielsen, professorer ved ... -
Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene?
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonse ... -
Musikklæreren i kombinert stilling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Mange musikklærere i Norge jobber i stillingskombinasjoner med grunnskole og kulturskole i samme kommune. Dette henger sammen med nasjonale føringer gjennom blant annet lovverk og læreplanverk, men stillingene ... -
Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ... -
Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom ... -
Et musikkoncepts betydning og effekt. For generel velbefindende og helsefremme for børn med kræft i kemoterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text consists of an extract of my master´s thesis (Sanfi, 2007). It discusses a music concept, which is designed to meet bodily and psychosocial needs of children with cancer when receiving chemotherapy. The theory ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
(NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Musikkopplevelse som muligheter for følelseskunnskap : en studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse
(NMH-publikasjoner;2009:4, Doctoral thesis, 2009)Summary in English Our culture seems to carry an idea of music being closely connected to emotion (Benestad 1983; Budd 1992; Dissanayake 2001; Hjort & Laver 1997; Juslin & Sloboda 2001b; Langer 1942/1979: Matravers ... -
Musikkpedagogen Even Ruud
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ... -
Musikkproduksjon i psykisk helse og rusfeltet. En kvalitativ intervjustudie om implementering av et lavterskel musikktilbud i lokalt psykisk helse- og rusarbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg et lavterskel musikktilbud sin implementeringsprosess inn i lokalt psykisk helse- og rusarbeid. Tilbudet dreier seg rundt musikkproduksjon som kjerneaktivitet. For å utforske denne tematikken, ... -
Musikkskolelæreres yrkeskompetanse : en oppgave om hvilke krav som stilles til musikkskolelæreres yrkeskompetanse - og hvordan faglærerutdanningen i musikk forbereder til å møte disse kravene
(Master thesis, 2002)A research project based on analysis of official documents concerning instrument teacher education and municipal music- and cultural school. Results seem to point out that the competence asked for in the praxis arena very ... -
Musikktalent i grunnskolen. En forskningsbasert evalueringsstudie av Musikk på Majorstuen. Sluttrapport
(NMH-publikasjoner;2018:2, Report, 2018)Hvordan kan talentopplæring i musikk legges opp innenfor grunnskolens rammer? I 2008 gikk Norges musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt, Oslo musikk- og kulturskole og Norsk kulturskoleråd sammen om rapporten Tid for ... -
Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og ... -
«Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ... -
Musikkterapeut og sykepleier. Utfordringer og muligheter. En kvalitativ undersøkelse om kombinasjonen av de to yrkesrollene
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)I denne studien utforsker jeg kombinasjonen av rollen som musikkterapeut og sykepleier i pediatri. Jeg benytter kvalitative semistrukturerte intervjuer som forskningsmetode. Informantene er fagpersoner med erfaring fra ...