Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 815-833 av 833
-
Å kople seg på : Ein casestudie i musikkterapi om samanhengar mellom stemme og kontaktetablering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-09-29)This study deals with correlations between focusing on the client's voice and the establishment of contact in music therapy. This is a qualitative case study with a child with multiple disabilities and a music therapist. ... -
Å lage lyd. En kvalitativ studie om trommesettets terapeutiske muligheter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne studien utforsker trommesettets terapeutiske mulighet i musikkterapuetisk praksis. Forskning er gjort i forhold til master oppgave i musikk terapi gjennom studiet fra Norges musikkhøgskole. Fokuset er ... -
Å lage ringer i vannet. Norges musikkhøgskoles engasjement i utviklingsprosjekter
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Mange norske høyere utdanningsinstitusjoner har vært og er involvert i ulike prosjekter i utviklingsland. Dette gjelder også Norges musikkhøgskole, som for tiden deltar i tre større prosjekter; ett i Georgia, ett i Øst-Afrika, ... -
Å lede barnekor. En studie av hvordan barnekorledere beskriver og forstår sitt eget arbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)SAMMENDRAG - Dette masterprosjektet undersøker hvordan barnekorledere beskriver og forstår arbeidet sitt. Formålet med studien er å kartlegge det norske barnekorfeltet og barnekorlederes arbeidssituasjon, noe som så langt ... -
Å lære i kor : Belcanto som praksisfellesskap
(NMH-publikasjoner, Doctoral thesis, 2009)Singing in general, and more specifically choir singing, is popular in today’s culture. In Norway more than 200 000 people sing in amateur choirs, which is the field of interest for the present dissertation. A case study ... -
Å lære i kor : Belcanto som praksisfellesskap
(NMH-publikasjoner, Doctoral thesis, 2009)Singing in general, and more specifically choir singing, is popular in today’s culture. In Norway more than 200 000 people sing in amateur choirs, which is the field of interest for the present dissertation. A case study ... -
Å lære sammen. Forsøk med gruppeundervisning som supplement til individuell hovedinstrumentundervisning
(NMH-publikasjoner;2015:10, Research report, 2016)Hovedinstrumentundervisningen foregår som regel en-til-en i høyere musikkutdanning. I denne rapporten presenteres resultatene av forsøk seks lærere ved Norges musikkhøgskole har gjort med å undervise hovedinstrument i ... -
Å møte seg selv i døra. En autoetnografisk studie av hvordan en musikkterapistudent har erfart å arbeide i fengsel - en kilde til forståelse om egen profesjonalitet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en musikkterapistudent erfarer å arbeide med en innsatt i fengsel. I oppgaven vil jeg bruke meg selv som eneste informant ved hjelp av autoetnografisk metode. Dette er en forskningstilnærming ... -
Å møte sorga med musikken. Ein kvalitativ studie om musikkterapi og sorgprosessar
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SUMMARY --- This master thesis is about music therapy and grief. It explores how music therapy can facilitate the grief or bereavement process of human beings. The study has a qualitative design with semi-structured ... -
Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ... -
Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)"Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ... -
Å synge er å være
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)... blir med ett til en sangstund for hele avdelingen. Jeg tar utfordringen på strak arm og finner fram noen vårsanger jeg tror alle kjenner. Alle fugler, Lille måltrost og Jeg gikk en tur på stien. Det er da det skjer: ... -
Å synge oss sammen. Norske barnesanger som inkluderingsverktøy for barn med minoritetsbakgrunn i en barnehage
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven retter seg mot inkludering av barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen ved bruk av musikkterapeutisk læring gjennom sangsamlinger. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i aksjonsforskning og ... -
Å ta gleden på alvor. En studie av sammenhenger mellom musikk, positive emosjoner og helse i musikkterapi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SUMMARY ----- This study takes a closer look at the connection between music, positive emotions and music therapy practice. With a qualitative design, and an abductive and hermeneutical approach, it seeks to answer the ... -
Å utvide seg selv gjennom rap. En kvalitativ studie om bruk av improvisert rap med en gruppe ungdommer i spesialundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Å utvide seg selv gjennom rap - Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av en gruppe med 4 elever i en videregående skole i spesialundervisning, der improvisert rap har vært anvendt som en ... -
Å være, sammen. Tre fortellinger om musikkterapi med elever med multifunksjonshemning
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Beskrivelse av tre situasjoner som illustrasjon av viktigheten av å forsøke å nullstille seg i møte med det enkelte barn, gang på gang, selv etter flere år sammen, med daglige møter. Jeg har som målsetting i mitt arbeid å ... -
Å øve på improvisasjon. Ein kvalitatitv studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse
(NMH-publikasjoner;2013:8, Doctoral thesis, 2013)The thesis To practise improvisation. A qualitative study of practising practices among jazz students, with a particular focus on the development of improvisation competence is aimed at illuminating the motives, goals, ... -
Å øve på improvisasjon. Ein kvalitatitv studie av øvepraksisar hos jazzstudentar, med fokus på utvikling av improvisasjonskompetanse
(NMH-publikasjoner;2013:8, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)The thesis To practise improvisation. A qualitative study of practising practices among jazz students, with a particular focus on the development of improvisation competence is aimed at illuminating the motives, goals, ... -
Øving i kulturskolen. En kritisk diskursanalyse av øving i kulturskolens musikkfag
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om øving i kulturskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan øving fremstår for elevene i kulturskolens musikkfag. Studiens hovedproblemstilling er: Hvilke diskurser om øving finnes i ...