Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 132-151 av 833
-
En inkluderende musikkpedagogikk? : diskursanalytiske betraktninger rundt musikkpedagogikkens forhold til musikkundervisning med elever med spesielle behov
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Problemstilling for oppgaven er: Hva slags forståelse konstrueres om musikkundervisning med elever med spesielle behov innen det musikkpedagogiske feltet i Norge? Selv om det her dreier seg om et relativt smalt og lite ... -
En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)This article presents a cultural-psychological model of musical learning, based on results from several longitudinal case studies consisting of many-sided data collected in different contexts of making music. Here the ... -
En mulig tilnærming til musikkterapi i møte med personer med multippel sklerose. Et utprøvende eksempel fra MS-rehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å undersøke musikkterapi som et nytt tilbud i MS-rehabilitering og basert på undersøkelsens resultater komme med forslag til hva musikkterapiens funksjon kan være i denne konteksten. ... -
En ressursorientert musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Å utforske hva et ressursorientert perspektiv på musikkterapi kan innebære for arbeid innenfor psykisk helse og omsorg har vært fokus for min forskning de siste årene. Jeg har gjort en kvalitativ forskningsstudie basert ... -
En studie av den klassiske nordindiske sjangeren thumri og folkemusikksjangeren maand
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne ; 2011, Master thesis, 2011-10-12)Min masteroppgave består av en introduksjonsdel og en analysedel. Første del er en innføring i klassisk nordindisk musikk og folkemusikk fra provinsen Rajasthan. I denne delen har jeg valgt å skrive utfyllende om den ... -
Ensemble and Ensemble of Me. What I think about when I think about improvisation
(Research report, 2016-06-20)Introduction: - This project (2011-2015) is an artistic research fellowship project at the Norwegian Academy of Music, as part of The Norwegian Artistic Research Fellowship Programme. In this project I have produced ... -
Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ... -
Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ... -
Er det sammenheng mellom metode og opplevd mestring i gehørtreningsfaget? En sammenlikning av tradisjonell undervisning og samarbeidslæring brukt i gehørtreningsfaget i videregående skole med henblikk på elevdeltakelse, prestasjonsmotivasjon og mestringsfølelse hos elevene.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-02-15)Oppgaven er delt i fem kapitler og starter med innledning i kapittel 1. I kapittel 2 tar jeg for meg den teorien som ligger til grunn for de refleksjoner og analyser jeg knytter opp mot studien. I første del av kapitlet ... -
Erfaringer fra utdanningsprogrammet X-art
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)En av målsettingene for Libanonprosjektet1 er å utvikle kulturtilbud for barn og unge i de palestinske flyktningleirene i Sør-Libanon, samt å fremme bruken av forskjellige former for kunst og kultur i libanesiske skoler. ... -
Et biopsykososialt perspektiv på musikkterapi. En studie av deltakeres opplevelser av egen helse i en musikkterapigruppe i et rusfritt fritidstilbud
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Denne studien utforsker musikkterapi i gruppe innenfor konteksten av et fritidstilbud i regi av en større aktør innen rusomsorg i Norge. Fokuset for studien er deltakernes opplevelse av egen helse og livskvalitet ... -
Et dialogisk perspektiv på musikk som terapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Det har vært vanlig å skille mellom to hovedformer for musikkterapi: Musikk i terapi, og musikk som terapi. Musikk i terapi er bruken av musikk innenfor allerede etablerte former for praksis hvor musikken ikke selv er ... -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Hanne Rinholm and Øivind Varkøy argue that several examples of music education scholarship worldwide critique concepts, such as the aesthetic and aesthetic upbringing, based on the assumption that these concepts construct ... -
Et humanistisk perspektiv på norsk musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Når jeg i det følgende skal skissere noen sentrale kjennetegn ved en ”humanistisk musikkterapi”, er det på bakgrunn av konkurrerende paradigmer i musikkterapifeltet. I første rekke synes det viktig å vise særpreget ved en ... -
Et kollektiv av selvstendige kunstarter : Bertolt Brechts scenekunstmodell i lys av Weimarrepublikkens revolusjonære arbeidermusikkteater
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014, Master thesis, 2014-10-01)I oppgaven har jeg behandlet mellomkrigstidens arbeidermusikkteater og Bertolt Brechts scenekunstmodell ut fra en tilnærming som ser på sammenhengene mellom politiske og kunstneriske aspekter. Jeg har forsøkt å undersøke ... -
Et musikkprosjekt for helse, utvikling og konfliktløsning. En fotoreportasje fra Libanon
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Norges musikkhøgskole (NMH) har gjennom ti år sendt sine musikkpedagogikkstudenter til en palestinsk flyktningleir i Libanon. Førstelektor ved NMH, Vegar Storsve, sammen med musikkpedagogkollega Petter Barg, har systematisk ... -
Et rom for handling. Musikkterapi som en del av opplæringsprogrammet i S.T.O.L.T.; et kriminalitetsforebyggende sysselsettings- og integreringsprosjekt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-28)SUMMARY The thesis examines the establishment of a music therapy practice as part of S.T.O.L.T., a crime prevention, employment and integration project developed by the District of Alna. S.T.O.L.T. is a resource-oriented ... -
Et vellykket skolekorps? Ulike aktørers forståelse av det gode korps
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-28)Sammendrag. - Denne avhandlingen undersøker ulike meninger, holdninger, forståelser, tanker, erfaringer og oppfattelser av hva som gjør et skolekorps vellykket. Hensikten har vært å kartlegge og løfte frem sentrale ... -
Etableringshåndbok for musikkterapi i rus- og psykisk helsetjeneste
(NMH-publikasjoner;2020:2, Non-fiction monograph, 2020)Personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse ønsker musikkterapi. Flere av dem har hatt stor nytte og glede av musikkterapi. Forskning og erfaringsrapporter dokumenterer at musikkterapi bidrar positivt og ... -
Ethical implications of music education as a helping profession
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)As professionals, music teachers are faced with a range of ethical responsibilities that are tied to the particular benefits that the music education profession, by its very existence, promises to contribute to graduates’ ...