Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 16-35 av 830
-
Allsidighet som spesialisering. En undersøkelse med fokus på tre allsidige pianisters perspektiver
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om utøvende musikalsk virksomhet som allsidig pianist. Jeg ønsker å undersøke hvordan man kan se på musikalsk allsidighet som en spesialisering gjennom å se nærmere på hva det innebærer ... -
Alone together. Vocal ensemble practice seen through the lens of Neue Vocalsolisten Stuttgart
(NMH-publikasjoner;2015:3, Doctoral thesis, 2015-06)The study examines different aspects of vocal ensemble practice, and explores the ways in which this practice differs from other classical vocal practices, like solo singing and choir singing. Vocal ensemble practice is ... -
An interactive technology for health: New possibilities for the field of music and health and for music therapy? A case study of two children with disabilities playing with ‘ORFI’
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)Digital music technology represents new challenges as well as new possibilities for the discipline and practice of music therapy. When such technology also incorporates interactivity, even further steps are taken in our ... -
Analytiske og holistiske tilganger til vurdering – en teoretisk drøfting av vurderingsstrategier og vurderingshandlinger i musikkfaget
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)In recent years we have seen an increased emphasis on assessment as a central didactical tool at any level of schooling in the Nordic countries. New “assessment for learning” pedagogies in many forms seek to reform teaching ... -
And the Melody still lingers on. - Om danningspotensiale i ein discolåt
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - In this article, a cover version of Dizzy Gillespie’s “A Night in Tunisia” is analyzed as a compound art expression and as an adaptation from one musical genre to another. The purpose of the analysis is to ... -
Anglican choral evensong and the church of Norway. Aspects of integration and worship practice
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Anglican choral Evensong was introduced into the Church of Norway in the late 1960s by Norwegian church musicians. The inspiration for this came from high quality performances in English cathedrals and university ... -
Arbeidslivskompetanse hos norske klassiske musikere i møte med et komplekst arbeidsmarked
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Hensikten med denne oppgaven er å belyse problemstillingen hvilke utfordringer står klassiske musikere overfor på arbeidsmarkedet, og hvordan forberedes de på å møte slike utfordringer under utdannelsen sin? Ønsket er at ... -
Architecture as a vehicle for composing and improvising
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2020, Master thesis, 2020) -
Artist or researcher? Tradition or innovation? Challenges for performing musician and arts education in Europe
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter, 2016)This research note presents an overview of Discourses of Academization and the music Profession in Higher Music Education (DAPHME). DAPHME is a three-year research project, commencing in January 2016 and ending in December ... -
Arts-based research in music education – general concepts and potential cases
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT In this article, the topic of arts-based research in music education is investigated by presenting different general concepts related to arts in research, and discussing them in relation to the author’s own ... -
Arv eller innsats? Oppfatninger av ordet talent hos norske popartister og hvordan disse oppfatningene forholder seg til betydning av utdanning og læring.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Masteroppgavens formål er å rette søkelyset mot popartister på toppnivå i Norge, med hovedfokus på deres refleksjoner rundt temaene musikalsk bakgrunn, den musikalske hverdagen som artist, musikkutdanning ... -
«At de opplever at de kan le og ha det gøy, selv om de har langkommet Parkinsons sykdom». En kvalitativ studie om noen musikkterapeuters arbeid med mennesker som har Parkinsons sykdom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Tema for denne oppgaven er musikkterapi og Parkinsons sykdom. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan et utvalg musikkterapeuter i Norge jobber med mennesker som har Parkinsons sykdom. På bakgrunn av ... -
Att spela trumma för sitt ofödda barn
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text focuses on the mother-to-be’s drumming for her unborn child. Drumming is something most of the people have tried in one or another context, but to drum for ones unborn child is something few have experienced. The ... -
Aural awareness in ensemble rehearsals. A qualitative case study of three undergraduate chamber music ensembles playing Western classical music
(NMH-publikasjoner;2014:3, Doctoral thesis, 2014)Abstract This thesis aims at understanding the roles and characteristics of aural awareness in ensemble rehearsals, within the contexts of higher music education and Western classical music. The overall idea of the subject ... -
Aural perspectives. On musical learning and practice in higher music education
(NMH-publikasjoner;2013:10, Academic monograph, 2013)In this anthology, five Norwegian and two Finnish music educators explore various aspects of aural skills awareness and musical aural training in higher music education. The first three articles focus on aural perspectives ... -
«Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ... -
Band i et musikkterapeutisk perspektiv : Et bandprosjekt med ungdommer på institusjon innenfor psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary This study describes a band project from a music therapy perspective, with adolescents living in a psychiatric institution. The project was lead by two music therapist students and I was one of them. The thesis ... -
Band, samspillgrupper : om metoder, innhold og mål
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Band og samspillgrupper er en viktig del av musikkterapeutens arbeid. Etter hvert er vi mange som jobber innenfor dette området. Vår erfaring med band og samspillgrupper er fra voksenopplæringen. Våren 1999 skrev vi ... -
Bandopplæring – i praksis : en studie av elevenes holdninger til og erfaringer fra bandensemble-‐undervisningen på MDD-‐linja
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2014, Master thesis, 2014-09-29)De siste tiårene har band som læringsarena gjort sitt inntog i norsk musikkutdanning, hvor det i økende grad har blitt lagt vekt på andre musikalske tradisjoner enn den vestlige kunstmusikken. Dette har igjen bidratt til ... -
Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene ...