Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 192-211 av 830
-
Frå skjema til schema. Ei praksisbasert utforsking av forholdet mitt til form i jazzkomposisjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Norsk - Denne teksten fylgjer seks nye verk for store jazzensemble. Med utgangspunkt i ynsket om eit meir personleg formspråk, diskuterer eg, m.a. med perspektiv frå kognitiv psykologi og tekstlingvistikk, ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
Fri forteljing : ei drøfting av relasjonen mellom improvisasjon og musikalsk narrativ i komposisjon for store ensemble
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)I denne oppgåva undersøkjer eg relasjonen mellom fenomena narrativ og improvisasjon i konteksten komposisjon for større ensemble. Eg fokuserer på korleis interaksjonen mellom dei to er, med særleg interesse for kva effekt ... -
Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-04-28)Norsk sammendrag: -- I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten ... -
Fritidsklubben som arena for musikkterapeutar? Ein kvalitativ casestudie om musikkterapeutens roller i samarbeid med ungdoms musikkprosjekt ved ein fritidsklubb
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)English title: The leisure club as an arena for music therapists? - A qualitative case study on the music therapist's roles in collaboration with adolescents’ music projects at a leisure club This study conveys practice-close ... -
From experimental music technology to clinical tool
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)Human body motion is integral to all parts of musical experience, from performance to perception. But how is it possible to study body motion in a systematic manner? This article presents a set of video-based visualisation ... -
From Jamerson to Spenner. A survey of the melodic eletric bass through performance practice
(NMH-publikasjoner;2012:4, Doctoral thesis, 2012)Abstract - The double bass – the preferred bass instrument in popular music during the 1960s – was challenged and subsequently superseded by the advent of the new electric bass instrument. From the mid-1960s and throughout ... -
Funksjonelle forbindelser i romantikkens harmoniske syntaks : eller Novus Ordo Analyticus de Musica IXX. Saeculi Secundum Modo Jersildi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Det er av ytterste viktighet å forstå, at den romantiske stil vokser frem ikke utelukkende som resultat av komponisters ønske om innovasjon, men som en nokså direkte konsekvens dels av den estetiske dreining som begynner ... -
Fysmus-tradisjonen i musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)I denne artikkelen tar jeg for meg hva som kalles fysmus-tradisjonen i norsk musikkterapi, med andre ord det tverrfaglige samarbeidet mellom musikkterapeut og fysioterapeut. Etter å ha lagt fram hvordan tradisjonen startet, ... -
Følelseskunnskap og helse — musikk og identitet i et kunnskapsperspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I forbindelse med doktorgradsarbeidet ”Muligheter for følelseskunnskap” ble det dokumentert at musikkopplevelse kan erfares som et medierende redskap for følelseskunnskap, og også at følelseskunnskapen kan knyttes til ... -
Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget?
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Emotion knowledge – a field of knowledge in music education? This article presents music experience as a mediating tool for emotion knowledge, and further discusses emotion as a field of knowledge in music education. – The ... -
The Galata Electroacoustic Orchestra Project
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - The Galata Electroacoustic Orchestra (GEO) project was realised in 2013 as a Lifelong Learning Programme at the Conservatory Paganini in Genoa, Italy. Its general objective was to found an orchestra devoted ... -
Gehørbaserte metoder i nybegynneropplæring
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Oppsummering - Denne masteroppgaven undersøker hvilke tanker fire musikkpedagoger fra kor-, stryk- og korpsmiljøet har om gehørbasert og notebasert opplæring, kvalitet, kunnskap, kompetanse og profesjon, med fokus på ... -
Gehøret på spill. En kvalitativ eksplorativ studie med blandede metoder om instrumentbruk i gehørundervisningen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - I læreplanen for Musikk fordypning 1 og 2 står det under kompetansemålene for Gehørtrening at elevene skal kunne memorere og gjengi musikalske forløp i sang eller joik, spill og skrift, og at de skal kunne ... -
Gehørfaget i vederegående skole. En kvalitativ studie av læreres undervisningspraksis i hovedområde Gehørtrening musikk fordypning 2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-27)Abstract. - In this study, my aim has been to map how teachers teach ear training, from a selection of upper secondary schools with a music programme. As basis for this mapping, I have asked myself the following question: ... -
Gehørtrening i praksis : hva sier fagplanen og hva opplever studentene?
(NMH-publikasjoner, Book, 2006)Background, method and material (Chapter 1–3). The aim of this present study is to examine the ear training/aural training discipline in higher music education, solely based on the students’ experience. It is a fact that ... -
Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - The field of gender and education historically and currently addresses a range of issues of equality in education. Key themes include power relations, curriculum and school practices, achievement patterns, and ... -
Gender Performativity through Musicking: Examples from a Norwegian Classroom Study
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article is based on findings from the doctoral thesis Gender at Stake: A Study of Secondary School Pupils’ Musicking. The study explores how pupils stage and construct gender through the music they perform ... -
Genres, values, and music pedagogy students identity formation as music teachers in spe
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)In this essay, I want to highlight dimensions of identity formation as instrumental teachers among music pedagogy students, from the perspective of musical genres, understood as musical cultures. Further, I will discuss ... -
"Getting into the groove" : en diskusjon om groove og musikkterapi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes ...