Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 209-228 av 830
-
Gender Performativity through Musicking: Examples from a Norwegian Classroom Study
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article is based on findings from the doctoral thesis Gender at Stake: A Study of Secondary School Pupils’ Musicking. The study explores how pupils stage and construct gender through the music they perform ... -
Genres, values, and music pedagogy students identity formation as music teachers in spe
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)In this essay, I want to highlight dimensions of identity formation as instrumental teachers among music pedagogy students, from the perspective of musical genres, understood as musical cultures. Further, I will discuss ... -
"Getting into the groove" : en diskusjon om groove og musikkterapi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et bestemt aspekt ved opplevelsen av å musisere – opplevelsen av ”å groove” sammen. Jeg vil se nærmere på fenomenet ”groove” og drøfte hvordan groove og groove-opplevelser kan knyttes ... -
Gjenklang. Et opplæringsprogram for helsepersonell i bevisst og systematisk bruk av sang/musikk i eldre og demensomsorgen. ”På hvilken måte kan Gjenklang bidra til at personalet anvender sang i intersubjektive møter med pasienter på to norske sykehjem?”
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2019)Abstract. - This master thesis analyses Gjenklang, a training program, and it’s use is helping staff in nursing homes learn and master the use of songs/music in intersubjective meetings with dementia patients. The projects, ... -
Gjensyn med Orff–Schulwerk: et bidrag til nytenkning av musikkdidaktisk analyse
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - Orff–Schulwerk revisited: rethinking analysis of music teaching methods and practices. - This article investigates the benefits of analysing music teaching methods and practices by employing perspectives normally ... -
Gjentakelse i musikkterapi. En kvalitativ instrumentell multippel casestudie
(NMH-publikasjoner;2017:9, Doctoral thesis, 2017)Gjentakelse er et sentralt fenomen i musikkterapipraksis. Vi gjentar sanger, rytmer, kroppslige uttrykk og verbale fraser, innenfor en sesjon eller over lengre tid. Gjentakelse kan også oppfattes både positivt og negativt: ... -
Glass instruments – From Pitch to Timbre
(Chapter; Conference object, 2010)The paper reports on the development of prototypes of glass instruments. The focus has been on developing acoustic instruments speci cally designed for electronic treatment, and where timbral qualities have had priority ... -
Gleden ved å delta. En casestudie om Jarle, som har den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen juvenil nevronal ceroid lipofuscinose
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Gleden ved å delta - Denne masteroppgaven er en casestudie om musikkterapi som forsterker av vital deltakelse for Jarle, som er en ung mann med den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
Glimt av glede. Musikkterapi med demensrammede som har symptomer på depresjon og angst
(NMH-publikasjoner;2013:7, Doctoral thesis, 2013)The dissertation describes an empirical study in which six elderly people suffering from dementia have received short term music therapy. The sessions have been videotaped and standardized instruments have been applied in ... -
Glimt av glede. Musikkterapi med demensrammede som har symptomer på depresjon og angst
(NMH-publikasjoner;2013:7, Doctoral thesis, 2013)The dissertation describes an empirical study in which six elderly people suffering from dementia have received short term music therapy. The sessions have been videotaped and standardized instruments have been applied in ... -
Goal setting and self-determination in music making: Tenets of becoming a deliberate and motivated music practitioner
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - The fields of sports, business, education and other organizational fields have for many decades invested considerable time and resources in research investigating quality of motivation, use of goal setting in ... -
God praksis
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2012-03-08)I denne oppgaven har jeg undersøkt praksisundervisningen ved masterstudiet i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole. Praksisundervisning omtales ofte som musikkterapeutenes ”hovedinstrument” og er således et svært viktig ... -
"Gode øyeblikk gjennom en skjerm". En intervjustudie om musikkterapi gjennom digitale plattformer i koronapandemien
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk forskningsstudie som setter fokus på musikkterapeutenes erfaringer med musikkterapi gjennom digitale plattformer i løpet av korona-pandemien. Oppgaven ... -
Gruppeundervisning i instrumentalopplæringen på høyskolenivå
(NMH-publikasjoner;2014:6, Research report, 2014)Instrumentalundervisning i høyere musikkutdanning har tradisjonelt vært organisert som individuell undervisning i en mesterlærertradisjon der studenten stiller spørsmålene og læreren har svaret. Gruppeundervisning som en ... -
GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder.
(NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Guided imagery and music for voksne med komplekse kroniske smerter. Musikkterapi ved smerte. En undersøkelse av om musikk kan hjelpe mennesker med kroniske smerter og hvordan terapien best kan tilrettelegges.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)ABSTRACT --- 30% of the adult population have chronic pain. The purpose of this study is to investigate the usefulness of receptive individual music therapy for adults with complex chronic pain. The method is the Bonny ...