Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 295-314 av 830
-
Is music really my best friend? : reflections of two maturing women on one's relationship with music
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)This text provides a unique perspective on the ways young people engage with music by reflecting on one woman’s relationship with music, both as a teenager and into her younger adulthood. Most explorations of this topic ... -
It just makes you feel really good : a narrative and reflection on the affordances of musical fandom across a life course
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)The study of how music may be important to health and well-being can be seen as an increasingly broad and interdisciplinary field. As issues of health and well-being are routinely understood within the wider context of ... -
It´s about time. Om sangere og øving på rytmiske områder
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2016-09-28)Jeg har i denne masteravhandlingen søkt å finne svar på hvordan en som sanger kan øve på Time og bedre sin rytmiske feel, og komme nærmere en opplevelse av og forståelse for hva det er som får rytmer til å swinge. ... -
”It’s nice to show off once in a while” : en masteroppgave om ungdom, bandsamspill og identitetsutvikling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-10-01)Summary: This thesis is made after a master project in music therapy with youth undergoing treatment in mental health care. The study is done with four youths and their experience of participation in a band group. The ... -
”It’s so easy to feel inadequate” – music teachers’ discussions regarding music education and social aims
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - The aim of the present article is to discuss the social aspects of music education for children and young people. Societal challenges such as social vulnerability and increasing segregation have highlighted ... -
“It’s you—not the music”: musical skills in group interventions in multicultural kindergartens
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article presents findings from a self-study inquiry conducted in multicultural kindergartens during music group interventions (MGI). The inquiry is based on theories within musicking and communicative ... -
Jazzgitar på nett: e-læring som sosial praksis. En kvalitativ casestudie av et musikalsk online forum
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan kan et musikalsk online forum fungere som et sosialt praksisfellesskap i lys av sosialt orientert læringsteori?». For å besvare problemstillingen ... -
"Jeg bare spiller". En studie av jazzmusikeres bruk av gehør i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - På hvilke måter bruker jazzmusikere gehøret sitt når de improviserer? Hvordan er det knyttet til deres kunnskap og erfaring? Hva tenker og føler de når de improviserer? Denne masteroppgaven undersøker hvordan ... -
«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ... -
Jeg er ikke rom 47 - jeg er Birgitta. En eksplorativ singlecase studie av musikkterapi som systemisk praksis i tidlig hodeskaderehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne eksplorative singlecase studien utforsker musikkterapi som systemisk praksis i arbeid med voksne hodeskadepasienter på sykehus. Studien springer ut i fra studentens egenpraksis, hvor pårørende og ... -
"Jeg spilte ham i søvn med min fløyte". En studie av en norsk musikkpraksis med utgangspunkt i notesamlingen etter Jacob Aall (1773–1844)
(NMH-publikasjoner;2023:9, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag - Jacob Aall var eier av Næs jernverk. Han var med i riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814, og var senere stortingsmann i flere perioder. Aall var også en ivrig fløytist, og han hadde en stor samling av fløytenoter. ... -
KAMP- i Libanon. Prosjektpraksis i Kandidatstudiet for musikkpedagogikk (KAMP) ved NMH
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Siden 2005 har studenter fra Kandidatstudiet i musikkpedagogikk (KAMP) ved Norges musikkhøgskole deltatt i et praksisprosjekt i Libanon. Praksisen i Libanon består av tre hoveddeler: musikkundervisning med barn og unge i ... -
"Kan kråka komme?" Musikkterapi i møte med livstruende sykdom og palliativ omsorg
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Når et barn kommer til avdelingen, er det barnet som et medlem i familien som kommer. Familien blir mitt arbeidsfelt. Intensjonen er å bringe det inn i samspillet som kan styrke familiens resiliens og skape et kreativt rom ... -
Kan man leke seg god? - En studie av hvordan rytmikk (Jaques- Dalcroze-konseptet) kan brukes som verktøy i samspillopplæring for nybegynnere
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering. - Denne masteroppgaven retter fokus på rytmikk (Jaques-Dalcroze-konseptet) som musikkpedagogisk verktøy i samspillopplæring for nybegynnere. Rytmikk er en musikkpedagogisk tilnærming som er relativt lite ... -
Kan pianotekniske ferdigheter være en hjelp i utviklingen av orgeltekniske ferdigheter?
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1991, Master thesis, 1991) -
Kan stemmeskam overvinnes? Om helsefremmende aspekter ved profesjonelle sangeres identitetsarbeid
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)Hvorfor snakkes det så lite om skam om i forbindelse med sang og utøving? Dette spørsmålet har fulgt meg gjennom min egen yrkesutøvelse som sanger, sangpedagog, musikklærer og etter hvert akademiker, og det er også temaet ... -
Kantoren – en «hemmelig» musikkpedagog? Kirkemusikeres tanker om musikkopplæring i en religionspedagogisk kontekst
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Approaching an arena not necessarily associated with music education, Ragnhild Strauman asks whether the average church musician or organist could be understood as a “hidden” music educator. Her exploration considers ... -
"Kari lærte å spille piano da hun sluttet i kulturskolen". En komparativ studie av læringseffekt og motivasjon i internettbasert pianoundervisning for elever på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-15)Sammendrag. - I denne studien er hovedfokuset nettbasert pianoundervisning. Digital teknologi brukes i dag som et verktøy for lærere og elever i læringsarbeidet i skolen. Kunnskapsløftets (LK06) krav til at elevene skal ... -
Keeping it real: addressing authenticity in classroom popular music pedagogy
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT This article provides theoretical understanding for a development project that is reported in a separately published item. We discuss the implications of authenticity in music pedagogy, especially as regards ... -
Kirkemusiker - kall og profesjon. Om nyutdannede kirkemusikeres profesjonelle livsbetingelser
(NMH-publikasjoner;2013:3, Doctoral thesis, 2013)The dissertation Church Musician – Calling and Profession focuses on a relatively small professional group in Norway – the cantors. This group is marginal in terms of its size, but the cantor profession has long held a ...