Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 664-683 of 830
-
Samfunnsmusikkterapi i barnehagen – en anledning til utvidet omsorg?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Selv om Norge er et godt land å bo i er det mange barn i Norge som ikke har det godt. En betydelig andel av barnebefolkningen lever utsatt: de lever med belastende erfaringer som vold og omsorgssvikt i nære relasjoner, og ... -
Sammenfallende linjer
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere ... -
Samspill : om musikkterapeuten i kommunen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Hva er det som gjør musikkterapi til musikkterapi? Er det selve musikken som har betydning, eller handler dette om musikk i møtet med mennesker som spiller og synger sammen? Blir musikkterapi til i krysningen mellom musikk ... -
Samspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sine
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting ... -
Samtale med Bjørg Westby
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Dagny Nesheim Jacobsen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Ellen Boysen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Jorun Mantor
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Sigrid Hillestad
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Sangen har gitt meg et nytt liv : kor, identitet og helse
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen utforskes sammenhenger mellom korsang, identitetsarbeid og helse. I forbindelse med mitt musikkpedagogiske PhD-arbeid gjennomførte jeg en casestudie av amatørkoret Belcanto (Balsnes 2009). Resultatene ... -
Sangene som samlet oss
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Det hender at sanger samler og manifesterer felles forståelser av verden hos en gruppe mennesker. Det hender at sanger trøster. Og det hender at sanger virker dannende. I det følgende vil jeg drøfte sangene Til ungdommen ... -
Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene. I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i ... -
Sangpedagogens psykologiske kompetanse. Sangpedagogers og -studenters oppfattede behov for psykologisk kompetanse hos sangpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen tar for seg oppfatninger blant sangpedagoger og -studenter om behovet for psykologisk kompetanse hos de førstnevnte. Utgangspunktet for studien var en opplevelse av at denne tematikken er lite ... -
Sangpedagogers holdninger til å undervise i ulike sjangre. En diskursanalyse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Oppsummering - Denne oppgaven handler om sangundervisning i ulike musikksjangre. De siste tiårene har det skjedd en endring i hvilke sjangre som brukes i musikkundervisning generelt, og sangundervisning spesielt. ... -
Sangskriving i rusomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)The topic of this paper is songwriting as a method in music therapy. I have studied a songwriting project in a care-center for drug abusers. Songwriting in music therapy is described in large studies, as well as in ... -
Sangstund - en arena for gjensidig kontakt og nærhet. En kvalitativ casestudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)This study deals with different factors of a relation that are important to create a mutual contact and closeness during a song session. This is done through a qualitative, single case study with one informant. My thesis ... -
Sangundervisning i rock med utgangspunkt i sjangerens estetikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-15)Fagområdet for rytmisk sang vokser, både i form av at rytmisk sang har fått en selvfølgelig plass ved musikkutdanningsinstitusjoner, og i form av utdanning av flere rytmisk skolerte sangpedagoger. Denne avhandlingen ... -
Sanselighedspædagogik og livsduelighed. Skolens vej mod en omvurdering af musik som sanseligt-æstetisk fag
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)In this article music is discussed as a sensual-aesthetic subject in the Danish ‘Folkeskole’ (compulsory primary and lower secondary school). Special attention is given to music as a sensual subject. This topic is developed ... -
Schubert arrangements och vägen dit. Inblick i en kollaborativ studie av Mats Bergströms konstnärliga överväganden under bearbetning och instudering av Franz Schuberts Sonat i a-moll, D 821, den så kallade Arpeggionesonaten
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)This collaborative study explores, retrospectively, musical knowledge development in a professional artistic project from a cultural-psychological perspective: Mats Bergström’s re-editing and -transcribing of Schubert’s ... -
Seizing the dynamic moment in situation-originated learning: The origin of songcrafting examined through Dewey's theory of inquiry
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we argue that learning initiatives could be better recognized and mediated in order to support meaningful learning and agency in music education.We base our argument on John Dewey’s notions as to how learning ...