• Crossing affordances: Hybrid music as a tool in intercultural music practices 

      Kvaal, Camilla (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - The article discusses aspects of intercultural musicking and how to analyse hybrid music as a tool in such practices. It investigates joint musicking as a field of negotiation, the result being more and less ...
    • Crossing borders. Perspectives on learning in a school musical project 

      Edberg, Lorentz (NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)
      This article focuses on in what ways learning arose and developed in a school musical project, what it was like, and how one can understand this activity in an educational context? The school musical project was put on in ...
    • «Da er det jo fint å ha to hjerner istedenfor en». En kvalitativ studie om et utvalg musikkterapeuter og deres opplevelser av å jobbe som ko-terapeuter 

      Rennemo, Martin (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har et utvalg musikkterapeuter blitt intervjuetfor å dokumentere deres opplevelser av å jobbe sammen som ko-terapeuter. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign, en hermeneutisk og fenomenologisk ...
    • Da er jeg liksom glad… Om musikk og livskraft i et barnekulturperspektiv 

      Vestad, Ingeborg Lunde (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      In this text an ethnographical approach to how children use music in their everyday lives is linked with theoretical perspectives from positive psychology. By combining empirical examples on how music is used as a part of ...
    • Daglig musikklytting 

      Skarpeid, Grete (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      På en barne- ungdomspsykiatrisk poliklinikk hvor jeg er ansatt som klinisk pedagog og musikkterapeut, har jeg ofte observert unge jenter på venterommet med mp3-spilleren sin og øretelefoner på. Disse tar de av når de ...
    • De usynlige barna. Musikkterapi i møte med behovene til barn som lever som pårørende. 

      Løsnes, Marion Bræstrup (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)
      Sammendrag. - Denne masteroppgaven setter søkelys på arbeid med barn som lever som pårørende i musikkterapien. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: På hvilke måter kan musikkterapi møte behovene til barn som lever som ...
    • ”Deltagelse” – en diskusjon av begrepet 

      Stensæth, Karette; Jenssen, Dag (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. ...
    • Deltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunn 

      Strøm, Irene Trønnes (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-16)
      De skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å ...
    • Delte musikkopplevelser. En kvalitativ studie av gruppemusikkterapi ved et rusbehandlingssenter 

      Førsund, André (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)
      ENGLISH ABSTRACT --- This master thesis explores the use of voluntary group music therapy at a non-profit and nongovernmental substance abuse treatment facility in Norway. The thesis is the written result of a fieldwork-based ...
    • Demens i ung kropp. Et forskningsprosjekt med yngre personer med demens 

      Sandvik, Siv-Maren (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)
      Sammendrag Dette forskingsprosjektet beskriver et musikktilbud gjennomført i et musikkterapeutisk perspektiv med yngre personer med demens. Problemstillingen er: ”Hvordan kan jeg som musikkterapistudent utvikle et ...
    • Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20 

      Marti, Paul Hermann Torjesen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)
      Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ...
    • Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia 

      Willumsen, Astrid (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)
      Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ...
    • Den diffusa positionen. Analys och diskussion av perspektiv på musikens och konstens ontologi 

      Holmberg, Kristina (Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      ABSTRACT. - The fuzzy position – Analysis and discussion of perspectives of ontology in music and art. - For many reasons, different perspectives on music and the arts are of great importance to the field of music education. ...
    • Den gang da, akkurat nå og litt til ... 

      Kristiansen, Frode Aass; Dæhli, Silje Ulvevadet (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008)
    • Den levende pausen : en studie av pausebegrepet og pausens betydning i utøvende praksis 

      Sørby, Marthe (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)
      Temaet for studien er pause, og fokuset mitt er opplevelser av fenomenet. Med dette vil jeg presisere at studien er en utforsking av et fenomen som er tilstede i musikkterapeutisk praksis, men at pause ikke er tilknyttet ...
    • Den livsviktige musikken. En kvalitativ undersøkelse om musikk, ungdom og helse 

      Beckmann, Hege Bjørnestøl (NMH-publikasjoner;2014:9, Doctoral thesis, 2014-11)
      The last decade’s technological advances have increased the availability of music. With portable stereos like MP3-players, iPods and smartphones, and music libraries such as Spotify, WiMP og iTunes, we have access to all ...
    • Den nasjonale minneseremonien etter 22. juli 2011 

      Knudsen, Jan Sverre (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Terrorangrepene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya ble etterfulgt av en lang rekke offentlige arrangementer, de fleste med musikalsk opptreden som en vesentlig uttrykksform. 21. august 2011 ble den offisielle statlige ...
    • Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt 

      Westby, Inger Anne (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ...
    • Den pædagogiske modernist. Bent Lorentzens arbejde med musik af, for og med børn 

      Bonde, Lars Ole (NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)
      Since 1971, after 7 years of teaching music theory at the Royal Danish Academy of Music in Aarhus, the composer Bent Lorentzen has lived as a free artist. Internationally he is best known for his 15 operas, however, he has ...
    • Den røde bussen 

      Aagre, Greta (NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)
      Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ...