Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 694-713 av 830
-
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)”Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect” first gives a brief history of music technology, followed by a section summarizing his own research on creative music making and digital tools in schools. ... -
Spill og refleksjon. En studie av en musikalsk interpretasjonsprosess av Harrison Birtwistles Deowa i relasjon til sju andre komposisjoner for kvinnestemme og klarinett
(NMH-publikasjoner;2009:1, Doctoral thesis, 2009)This dissertation involves a study on the process of a musical interpretation of Deowa (1983) for soprano and clarinet, written by the English composer Sir Harrison Birtwistle (b. 1934), a leading composer in Europe. ... -
Spill og refleksjon. En studie av en musikalsk interpretasjonsprosess av Harrison Birtwistles Deowa i relasjon til sju andre komposisjoner for kvinnestemme og klarinett
(NMH-publikasjoner;2009:1, Doctoral thesis, 2009)This dissertation involves a study on the process of a musical interpretation of Deowa (1983) for soprano and clarinet, written by the English composer Sir Harrison Birtwistle (b. 1934), a leading composer in Europe. ... -
Spill på kroppen : om bruk av berøring i musikkterpeutisk arbeid med barn med multifunksjonshemming
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-11-28)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er kroppslig samhandling i musikkterapi. Den mer avgrensede problemstillingen jeg skal utforske videre er: Hvordan bruker musikkterapeuter berøring i samhandling med barn ... -
Språk på musikkmåten. En studie om bruk av musikkaktiviteter i ei språk- og musikkgruppe for å stimulere førskolebarn til aktiv bruk av språk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)The study is based on connections between music and language, and explores how participation in musical activities can help stimulate pre-school aged children’s active language. The thesis says: “In what way can participation ... -
"Stemmene vil alltid leve": Låtskriving som helseressurs etter 22. juli
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Denne teksten tar for seg låtskriving som helseressurs. Teksten presenterer intervjuer med tre kvinner som skrev egne låter som en respons på den mørke fredagen i Norges historie, 22. juli 2011. Mennesker trøstes, æres og ... -
Stemmer fra innsiden
(NMH-publikasjoner;2020:1, Book, 2019)Bente Almås har siden 2011 utviklet prosjektet Musikk i fengsel, der studenter fra Norges musikkhøgskole deltar med ulike konserter og workshoper. Denne boka gir leseren noen fortellinger fra dette unike musikkprosjektet, ... -
Still smouldering : a musical project related to loss and lament.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2021, Master thesis, 2021)Through this project, I have explored relationships between music and death through the composition of two bodies of musical work, and through the study of the two "forms" Lament and Allegory. I have been investigating ... -
Stockholms Musikpedagogiska Institut 50 år – en tillbakablick
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)In the autumn of 1960 seven people met in Stockhom to found a (private) institute for music-teacher education destined to become an alternative to the established (public) conservatories. This was a clear reaction against ... -
Storycomposing in music therapy. A collaborative experiment with a young co-researcher
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text describes how a young person interprets his own musical creations created in a meaning reconstruction process after a traumatic loss. He investigates his own music therapy process as a co-researcher with a ... -
Strategies in jazz guitar improvisation
(NMH-publikasjoner;2015:7, Doctoral thesis, 2015)What strategies are used in professional jazz guitar improvisation? This project finds that three main strategies are used by professional jazz guitarists; a basic coding strategy named chunking, an extended coding strategy ... -
Stress påvirker hjertets rytme. Effekt av musikkterapi og biofeedback
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-28)Abstract - Background: Stress, both at work and in private life, has long been resistant to human development and well-being. Studies indicate that music therapy can help reduce problems in this area, in a cost efficient ... -
Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva ... -
Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Jeg ønsker med denne artikkelen, gjennom argumentasjon hentet fra moderne kunnskap om tilknytnings- og utviklingsteori, og gjennom kliniske eksempler, å vise at strukturert lek med vekt på bevegelses- og stemmeuttrykk kan ... -
Student music teachers' learning trajectories. A relational perspective
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we take the concept of ‘communities of practice’ (Wenger, 1998, 2006) as our way of entry into studying conditions for the formation of student music teachers’ learning trajectories (ibid.): the paths that ... -
Student music teachers’ learning and its relations to identity
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)The increased attention towards educational quality in higher education is a global phenomenon. Quality agencies exist in almost every country and evaluations, subject assessments and audits proliferate. Among the concerns ... -
Studenter med intellektuell funktionsnedsättning i rytmikundervisning inom högre musikutbildning: subjektspositioner, identitet och kunskapsbildning
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)This article is based on a larger research project where the overall ambition is to critically discuss the encounter between students with intellectual disabilities and the Academy of Music. The aim of the article is to ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ... -
Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
(NMH-publikasjoner;2007:1, Doctoral thesis, 2007)Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet ...