Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 759-778 av 830
-
«Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Tema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus ... -
"Tonen kom som en gave" : en kvalitativ studie av 5 kvinners opplevelse av å bruke stemmen aktivt under fødsel
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Kvinners kunnskap knyttet til fødsel tilegnes gjennom egen erfaring, litteratur skrevet om emnet, og de fortellingene vi kvinner forteller til hverandre angående egne erfaringer knyttet til fødselsopplevelsen. Positive ... -
Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ... -
Towards a critical curriculum theory in music education
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)The concept of "Bildung" was incorporated into the Swedish curriculum two decades ago. This development was inspired by a Continental didactic and central idea of learning in combination with historical-philosophical ... -
Transmogrification. Dialogic composition
(Research report, 2021)Contents: Introduction. - Adaptation. - Why make adaptations? - Fidelity in Adaptation. - The Emergence of Werktreue. - Canonisation of the Work. - Priority. - Dialogue. - Introducing Bakhtin and Dialogism. - Heteroglossia. ... -
Traversing the chiasm of lived teaching and learning experience embodied practicum in music teacher education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - Earlier studies have valued the practicum as one of the most important parts of music teacher education, and not least because it has been so widely appreciated by students. In order to develop high quality ... -
Tre fortellinger
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Skolen min og din. - "Gi mæ sjansen om og om igjen". - Jularbos brurvals -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen
(NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ... -
Tufsa danser : om et barns bruk av musikk fra barne-tv til å bearbeide livserfaringer
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen har bakgrunn i et igangværende PhD-prosjekt hvor blant annet spørsmålet om hvordan musikk anvendes i barns hverdagsliv reises, og hvor barns bruk av innspilt musikk (fonogrammer) står sentralt. Nysgjerrigheten ... -
Ulike musikkfag? Et kritisk blikk på en god, gammel musikkdidaktisk øvelse
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Å kategorisere og fremstille ulike «musikkfag», «musikkundervisningsfag» eller «musikkdidaktiske konsepsjoner» er en analytisk øvelse som lenge har engasjert musikkdidaktiske forskere og forfattere (se f.eks. Jank, 2005). ... -
Undervisning av øving i instrumentalundervisning i kulturskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en studie om hvordan instrumentallærere i kulturskolen underviser i øving for nybegynnere og viderekommende elever. Oppgaven inkluderer tidligere forskning om øving, samt teorier og ... -
Undervisning i øving. Rapport 1 fra prosjekt ved Norges musikkhøgskole
(NMH-publikasjoner;2015:5, Non-fiction monograph, 2015)Øving er en vesentlig aktivitet for utøvende studenter, og som en del av utdanningen skal de veiledes om hvordan de kan øve med kvalitet. I denne rapporten vises noen resultater av prosjektet Undervisning i øving, et ... -
Ungdom, samspel og komponering
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)I det følgjande vil det bli presentert eit musikkterapeutisk arbeid med ungdom med samansette vanskar og store belastningar i livet. Spørsmålet om terapi for denne gruppa er ikkje kva intervensjon som er utviklande, men ... -
Unge jenter, musikklytting og psykisk helsevern
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Mine pasienter er opptatt av musikklytting på mp3-spilleren. Jeg ønsker å møte pasienten gjennom å interessere meg for det hun lytter på mens hun sitter på venterommet på BUP, på vei til skolen, når hun er alene eller når ... -
The use of human beings
(Research report, 2022)Table of Content. - Foreword. - Chapter 1: Introduction. - Chapter 2: Method. - Chapter 3: Manifesto. - Chapter 4: Das kapitalistische Ausland. - Chapter 5: It takes all Kinds to make The World, Sir!. - Chapter 6: Zulou. ... -
Using electronic and digital technologies in music therapy: the implications of gender and age for therapists and the people with whom they work
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)This article is going to explore two important themes that have emerged in recent practice, theory and research relating to the use of digital and electronic music technologies in music therapy. Gender and age are of ... -
Using socio-digital technology to enhance participation and creative engagement in a lower secondary music classroom
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - This article examines a case study in which a music teacher experimented with the potential for fostering student participation and creative engagement through the use of tablets in a Finnish lower secondary ... -
Ut av mørket og inn i rampelyset! En kvalitativ studie av musikkteater i en musikkterapeutisk kontekst for barn med autismespekterforstyrrelse.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG Denne masteravhandlingen presenterer en studie som undersøker hvordan barn med autismespekterforstyrrelser opplever å delta i et musikkteater-prosjekt i en musikkterapeutisk kontekst. Hovedproblemformuleringen ... -
Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Book; Peer reviewed, 2017-12)Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver (Educational Research in Music: Perspectives from didaktik, sociology and philosophy) er første volum i en ny skriftserie fra Senter for ...