Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 335-354 of 833
-
Kroppslig samspill i musikkterapi
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ... -
Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Bodily representations of musical meaning making in singing lessons. This article concerns singing education in folk music, Western classical tradition, and improvised music in a music teacher education ... -
Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ... -
Kulturen som brobygger og arena for livsutfoldelse. Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon. Musikk har mange verdier som alle barn bør få nyte godt av. Ved å dele kompetanse med musikere, lærere, sosialarbeidere og organisasjonsledere i palestinske ... -
Kulturskolelæreres kunnskapsgrunnlag, illustrert ved instrumentallærerne
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- The different types of knowledge included in the professional practice of instrumental teachers in the School of arts. This essay will shed light on how different types of knowledge are included in the ... -
Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ... -
Kunsten å skrive en lærebok
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange ... -
Kunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Masterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling ... -
Kuvøsesang : effekt av sang og lyrespill på premature barn i neonatal intensiv enhet på sykehus : en kvantitativ studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2013-03-21)Sammendrag Bakgrunn: Premature utsettes jevnlig for situasjoner og prosedyrer som er forbundet med smerte, stress og mistrivsel. Eksempler på dette er lys og lyder, helstikk for blodprøver, innleggelse av vene- og ... -
Kva kan musikkterpi vere?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Even Ruuds bok Hva er musikkterapi? kom ut i 1980, midt i ei brytningstid for norsk musikkterapi. Ei toårig vidareutdanning i musikkterapi var nettopp etablert ved Østlandets Musikkonservatorium. Spørsmålet om kva musikkterapi ... -
Kva lærer El Sistema-elevar? Fem fiolinpedagogar om samanhengen mellom kompetansen til ei gruppe El Sistema-elevar og undervisningsforma gruppeundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Samandrag. - Tema for denne masteroppgåva er instrumentalundervisning, og formålet er å auke forståinga av kunnskapsgrunnlaget i instrumentalundervisning. Problemstillinga er: Korleis forstår fem fiolinpedagogar samanhengen ... -
Kvinne - flerkulturell - låtskriver - musikant. Erfaringer gjort av tre unge kvinner med innvandringsbakgrunn i forbindelse med et forebyggende musikktilbud for ungdom. En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Oslo
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven fokuserer på musikk og forebyggende ungdomsarbeid. Ved å gjennomføre en casestudie med tre kvinnelige informanter i alderen 16 til 17 år, undersøker forskeren deltakernes erfaringer med ... -
La oss snakke om kvalitet. Et forsøk
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Jeg har alltid hatt problemer med forestillinger om at kvalitet kun er noe hver enkelt av oss tillegger fenomenene i verden, at «kunstnerisk kvalitet» er noe som noen tillegger musikk fordi de har makt til å gjøre det (jf. ... -
Learning from musicians better than me. The practice of copying from recordings in jazz students’ instrumental practise
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)The article gives an account of the practice of copying from recordings, as a part of jazz students’ instrumental practise. The article is based on a PhD thesis, which was designed as a qualitative interview study with ... -
Learning strategies in ear training
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2014)The purpose of this article is to discuss learning strategies in ear training, and the aim is to explore how focusing on the ways the students learn can provide valuable information about learning and teaching ear training. ... -
Learning to reflect: Enhancing instrumental music education students’ practice through reflective journals
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - Conservatoire students are required to spend substantial amounts of time engaged in instrumental practice to improve efficiency. However, students often lack self-regulation skills to optimise their practice ... -
Learning together. Trialling group tuition as a supplement to one-to-one principal instrument tuition
(NMH-publikasjoner;2015:10, Research report, 2016)Principal instrument tuition in higher music education usually takes place in a one-to-one setting. This report presents the outcomes of trials conducted by six teachers at the Norwegian Academy of Music involving principal ... -
Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school
(NMH-publikasjoner;2018:4, Doctoral thesis, 2018)Summary. - The background of the present dissertation is a problem faced by several countries: a lack of qualified music teachers. In the Norwegian compulsory school (primary and lower secondary), 38% of the music teachers ... -
The Lebanon project as a master’s thesis theme
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)The current master’s programmes at the Norwegian Academy of Music (NMH) cover many subjects. The first programmes were introduced in the 1970s and included performance studies only. In the beginning of the 1980s, the Diploma ... -
Lek og samhandling med et barn med autisme
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Oscar var to og et halvt år og gikk i barnehage. Han ble beskrevet som en glad og fornøyd gutt, aktiv og nysgjerrig, men som i liten grad var i samspill med de andre barna. Han var vandrende og søkende, med lite blikkontakt ...