Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 87-106 of 833
-
Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ... -
Den pædagogiske modernist. Bent Lorentzens arbejde med musik af, for og med børn
(NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)Since 1971, after 7 years of teaching music theory at the Royal Danish Academy of Music in Aarhus, the composer Bent Lorentzen has lived as a free artist. Internationally he is best known for his 15 operas, however, he has ... -
Den røde bussen
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ... -
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» – om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Signe Kalsnes’s contribution to this anthology takes, as its point of departure, the author’s personal experiences of political activism on behalf of the music subject. Kalsnes employs an autoethnographic approach to convey ... -
Designing four generations of ‘Musicking Tangibles’
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)This article, which builds on several conference papers, describes what we call ‘Musicking Tangibles’, a novel approach towards understanding and design of interactive music technology for people with special needs. The ... -
"Det å kunne synge sammen, det gir noe ekstra til livet mitt”. En intervjuundersøkelse om deltagelse i et samfunnsmusikkterapeutisk seniorkor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2015-07-08)Summary. - This thesis describes participation in a community music therapy choir for the elderly. The thesis research question is: “What do members of a community music therapy senior choir experience that the choir ... -
Det er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagen
(Norges Musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til ... -
«Det er ingen som dømmer her». En kvalitativ studie av barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven omhandler barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir for jenter, trans og ikke-binære. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og søker svar ... -
Det er jo bare støy og lyder! - En studie av musikalsk utbytte ved bruk av digitale verktøy i komposisjonsundervisning på ungdomstrinnet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-09-27)I 2006 ble det nye læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet (LK06), innført i skolen. Sentralt i dette dokumentet er innføringen av bruk av digitale verktøy, altså datamaskiner for det meste, noe som både er knyttet ... -
«Det er mestring for meg. Det ska'kke så mye til». En kvalitativ intervjuundersøkelse om mestring i eldreomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om mestring i eldreomsorgen. Ved å ta utgangspunkt i helsepersonell sine beskrivelser og tolkninger av mestring hos beboere ved en avdeling søker denne oppgaven svar på følgende ... -
Det etniske steget. En drøfting av kulturelt mangfold i pedagogiske tekster for musikk for norsk ungdomsskole
(NMH-publikasjoner;2015:9, Doctoral thesis, 2015)English summary. - This dissertation “The Ethnic Move – A discussion on cultural diversity in pedagogical texts for Norwegian secondary schools” deals with issues concerning cultural diversity within Norwegian society and ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Det klassiske fonogram
(NMH-publikasjonar;2008:1, Doctoral thesis, 2008)Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ... -
Det orkestrale klaveret. Orkesteret som metafor for utforskning av klaverklang. Refleksjon over prosjektet
(Research report, 2019)Det orkestrale klaveret - I dette prosjektet vil Lindberg utvikle og utforske klaverspill gjennom å imitere symfoniorkesteret og dets instrumenter, noe han kaller å spille orkestralt eller et orkestralt klaverspill. ... -
Det som finnes akkurat nå. En kvalitativ, hermeneutisk og opplevelsesorientert studie av fenomenet flyts relevans i musikkterapeutisk arbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Flow is a central subject within music therapy practice. In literature, it’s described through several different terms, and these provide different therapeutic meanings to the client depending on the approach. ... -
Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)Music reading and writing are regarded as useful skills for musicians in many genres. As a means to communicate, written music is a useful tool both for composers, musicians and musicologists. Discussions concerning whether ... -
Determinants of motivation and self-regulation in aspiring musicians. The mental edge of musicianship
(NMH-publikasjoner;2017:2, Doctoral thesis, 2017)Musikk berører oss på utallige måter. Vi kan bli berørt gjennom konsertopplevelser der vi opplever at musikeren er i ett med musikken. I tillegg kan vi som musikere tidvis oppleve en total symbiose med musikken i det vi ... -
Development of family-centred care informing Nordic neonatal music therapy
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract. - Since the 1990s, the concept of family-centred care, where the family and healthcare staff share responsibility for the infant’s hospital care, has been part of an ongoing paradigm shift in neonatal care globally. ... -
The development of form-awareness by means of aural sonology
(Master thesis, 2009)In this Master thesis I wish to examine the benefit that performance students and musicians can have from the ability to use aural sonological analysis as an aid in the approach and presentation of contemporary music to ... -
Dialogue on Intersubjectivity: Interview with Stein Bråten and Colwyn Trevarthen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)It is a sunny afternoon at Holmen Fjord hotel in Asker, outside Oslo. Stein Bråten and Colwyn Trevarthen, two international Nestors and authorities within infancy and communication research, are invited to a luncheon, ...