Browsing NMH Brage by Title
Now showing items 123-142 of 835
-
Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon: Refleksjonar over nylesing av Geir Johansens doktoravhandling «Musikkfag, lærer og læreplan» (2003)
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)For cirka tjue år sidan reiste eg rundt i Noreg for å informera lærarar og andre om den nye musikkplanen i læreplanverket av 1997 (L-97). Lite visste eg i 1997 at Geir Johansen nettopp hadde starta opp doktorgradsprosjektet ... -
Eksistensiell musikkterapi. Hvordan kan eksistensielle temaer gjøre seg gjeldende i musikkterapi ved livets slutt? En utforskning av eksistensiell musikkterapi i palliativ pleie.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - This master thesis titled “existential music therapy” explores how existential themes may surface during music therapy in palliative care. Theories from existential psychotherapy are compared and contrasted ... -
El Sistema : i et norsk perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2013-03-21)Abstract El Sistema is popular as ever before, and in Norway there is an increasing interest in starting similar orchestra projects. However, there exists little research within the area. The goal of this thesis is to fill ... -
Elektrisk fiolin i det digitale rom
(Research report, 2011)Denne teksten ledsager mine kunstneriske resultater og er et refleksjonsnotat til et kunstnerisk stipendiatprosjekt ved Norges musikkhøgskole. Refleksjonsteksten utdyper og gir bakgrunn for de kunstneriske resultatene og ... -
Embodied/Encoded: A study of presence in digital music
(Research report; Recording, musical, 2024)Presence in Embodied/Encoded is concerned with the physical and embodied dimensions of musicking in relation to digital-informational representations of such phenomena. I explore presence through practices of recording, ... -
Empowering girls as instrumentalists in popular music. Studying change through Engeström’s cultural-historical activity theory
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - This article contributes new knowledge about the music educators’ role in informal learning settings, and potentials for empowering girls to transcend gender norms characteristic of popular music. Specifically, ... -
Empowerment og ansvarsutvikling - Musikkterapi i fengsel : En single-case studie med en innsatt på Bastøy fengsel. Kartlegging av ti timers deltagelse i musikkaktiviteter og betydningen av dette.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-09-29)Summary This study examines the topic of music therapy in prison, and the focus has been whether music therapy is of any importance in a rehabilitation perspective. The study was done in conjunction with a master project, ... -
En endret (tilnærming til) tid? - Om utviklingen i mitt formspråk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Forord. - Denne oppgaven er et supplement til de tre verkene jeg leverer som del av mitt masterarbeide: Caeiros Poemas, (forthwith a change came over the waters) and the serenity became less brilliant but more profound og ... -
En etterlengtet klem - men kun fredager...
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Jeg hadde noen få timer med Bjarne det andre året han gikk i videregående skole, i en klasse for funksjonshemmede elever. Han var rammet av cerebral parese, hadde store lammelser, også i kjevepartiet, slik at det var ... -
En inkluderende musikkpedagogikk? : diskursanalytiske betraktninger rundt musikkpedagogikkens forhold til musikkundervisning med elever med spesielle behov
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Problemstilling for oppgaven er: Hva slags forståelse konstrueres om musikkundervisning med elever med spesielle behov innen det musikkpedagogiske feltet i Norge? Selv om det her dreier seg om et relativt smalt og lite ... -
En kulturpsykologisk modell av musikaliskt lärande genom musicerande
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)This article presents a cultural-psychological model of musical learning, based on results from several longitudinal case studies consisting of many-sided data collected in different contexts of making music. Here the ... -
En mulig tilnærming til musikkterapi i møte med personer med multippel sklerose. Et utprøvende eksempel fra MS-rehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å undersøke musikkterapi som et nytt tilbud i MS-rehabilitering og basert på undersøkelsens resultater komme med forslag til hva musikkterapiens funksjon kan være i denne konteksten. ... -
En ressursorientert musikkterapi
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Å utforske hva et ressursorientert perspektiv på musikkterapi kan innebære for arbeid innenfor psykisk helse og omsorg har vært fokus for min forskning de siste årene. Jeg har gjort en kvalitativ forskningsstudie basert ... -
En studie av den klassiske nordindiske sjangeren thumri og folkemusikksjangeren maand
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne ; 2011, Master thesis, 2011-10-12)Min masteroppgave består av en introduksjonsdel og en analysedel. Første del er en innføring i klassisk nordindisk musikk og folkemusikk fra provinsen Rajasthan. I denne delen har jeg valgt å skrive utfyllende om den ... -
Ensemble and Ensemble of Me. What I think about when I think about improvisation
(Research report, 2016-06-20)Introduction: - This project (2011-2015) is an artistic research fellowship project at the Norwegian Academy of Music, as part of The Norwegian Artistic Research Fellowship Programme. In this project I have produced ... -
Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ... -
Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ... -
Er det sammenheng mellom metode og opplevd mestring i gehørtreningsfaget? En sammenlikning av tradisjonell undervisning og samarbeidslæring brukt i gehørtreningsfaget i videregående skole med henblikk på elevdeltakelse, prestasjonsmotivasjon og mestringsfølelse hos elevene.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-02-15)Oppgaven er delt i fem kapitler og starter med innledning i kapittel 1. I kapittel 2 tar jeg for meg den teorien som ligger til grunn for de refleksjoner og analyser jeg knytter opp mot studien. I første del av kapitlet ... -
Erfaringer fra utdanningsprogrammet X-art
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)En av målsettingene for Libanonprosjektet1 er å utvikle kulturtilbud for barn og unge i de palestinske flyktningleirene i Sør-Libanon, samt å fremme bruken av forskjellige former for kunst og kultur i libanesiske skoler. ... -
Et biopsykososialt perspektiv på musikkterapi. En studie av deltakeres opplevelser av egen helse i en musikkterapigruppe i et rusfritt fritidstilbud
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Denne studien utforsker musikkterapi i gruppe innenfor konteksten av et fritidstilbud i regi av en større aktør innen rusomsorg i Norge. Fokuset for studien er deltakernes opplevelse av egen helse og livskvalitet ...