Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 76-95 av 836
-
”Deltagelse” – en diskusjon av begrepet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil vi se nærmere på begrepet deltagelse. Vi vil ikke avgrense våre refleksjoner til barnevern og musikk, men også løfte fram noen filosofiske sider ved begrepet i et hverdagslig og samfunnsmessig perspektiv. ... -
Deltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunn
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-16)De skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å ... -
Delte musikkopplevelser. En kvalitativ studie av gruppemusikkterapi ved et rusbehandlingssenter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)ENGLISH ABSTRACT --- This master thesis explores the use of voluntary group music therapy at a non-profit and nongovernmental substance abuse treatment facility in Norway. The thesis is the written result of a fieldwork-based ... -
Demens i ung kropp. Et forskningsprosjekt med yngre personer med demens
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag Dette forskingsprosjektet beskriver et musikktilbud gjennomført i et musikkterapeutisk perspektiv med yngre personer med demens. Problemstillingen er: ”Hvordan kan jeg som musikkterapistudent utvikle et ... -
Demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. En diskursanalyse av læreplanen i musikk LK20
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om demokrati og medborgerskap i grunnskolens musikkfag. Med læreplanreformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som ett av tre tverrfaglige temaer ... -
Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ... -
Den diffusa positionen. Analys och diskussion av perspektiv på musikens och konstens ontologi
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - The fuzzy position – Analysis and discussion of perspectives of ontology in music and art. - For many reasons, different perspectives on music and the arts are of great importance to the field of music education. ... -
Den gang da, akkurat nå og litt til ...
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Den levende pausen : en studie av pausebegrepet og pausens betydning i utøvende praksis
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)Temaet for studien er pause, og fokuset mitt er opplevelser av fenomenet. Med dette vil jeg presisere at studien er en utforsking av et fenomen som er tilstede i musikkterapeutisk praksis, men at pause ikke er tilknyttet ... -
Den livsviktige musikken. En kvalitativ undersøkelse om musikk, ungdom og helse
(NMH-publikasjoner;2014:9, Doctoral thesis, 2014-11)The last decade’s technological advances have increased the availability of music. With portable stereos like MP3-players, iPods and smartphones, and music libraries such as Spotify, WiMP og iTunes, we have access to all ... -
Den nasjonale minneseremonien etter 22. juli 2011
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Terrorangrepene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya ble etterfulgt av en lang rekke offentlige arrangementer, de fleste med musikalsk opptreden som en vesentlig uttrykksform. 21. august 2011 ble den offisielle statlige ... -
Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Bakgrunnen for denne teksten er interesse for hva slags kompetanse nyutdannede musikkpedagoger trenger i møte med et sammensatt yrkesfelt. Fokus i yrkesfeltet er kulturskolelærerollen, og her avgrenset til kulturskolelæreren ... -
Den pædagogiske modernist. Bent Lorentzens arbejde med musik af, for og med børn
(NMH-publikasjoner;2014:8, Chapter; Peer reviewed, 2015)Since 1971, after 7 years of teaching music theory at the Royal Danish Academy of Music in Aarhus, the composer Bent Lorentzen has lived as a free artist. Internationally he is best known for his 15 operas, however, he has ... -
Den røde bussen
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ... -
«Den som i dag utdanner seg til musikklærer må samtidig skolere seg som fagpolitiker» – om profesjonsutøvelse i spennet mellom fag, pedagogikk og politikk
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)Signe Kalsnes’s contribution to this anthology takes, as its point of departure, the author’s personal experiences of political activism on behalf of the music subject. Kalsnes employs an autoethnographic approach to convey ... -
Designing four generations of ‘Musicking Tangibles’
(Series from the Centre for Music and Health;8, Chapter; Peer reviewed, 2014)This article, which builds on several conference papers, describes what we call ‘Musicking Tangibles’, a novel approach towards understanding and design of interactive music technology for people with special needs. The ... -
"Det å kunne synge sammen, det gir noe ekstra til livet mitt”. En intervjuundersøkelse om deltagelse i et samfunnsmusikkterapeutisk seniorkor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2015-07-08)Summary. - This thesis describes participation in a community music therapy choir for the elderly. The thesis research question is: “What do members of a community music therapy senior choir experience that the choir ... -
Det er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagen
(Norges Musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til ... -
«Det er ingen som dømmer her». En kvalitativ studie av barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven omhandler barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir for jenter, trans og ikke-binære. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og søker svar ... -
Det er jo bare støy og lyder! - En studie av musikalsk utbytte ved bruk av digitale verktøy i komposisjonsundervisning på ungdomstrinnet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-09-27)I 2006 ble det nye læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet (LK06), innført i skolen. Sentralt i dette dokumentet er innføringen av bruk av digitale verktøy, altså datamaskiner for det meste, noe som både er knyttet ...