Blar i NMH Brage på tittel
Viser treff 327-346 av 833
-
Konsertdramaturgi i sangkonserten : om sangerens formidlingskompetanse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2012, Master thesis, 2013-03-21)I masterprosjektet mitt har jeg lett etter svar på hvordan arbeid med konsertdramaturgiske elementer kan videreutvikle min formidlingskompetanse. Jeg har arbeidet med tematikken både fra teoretisk og praktisk perspektiv. ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ... -
Korps, det er reine terapien de, vettu! Korpsdeltagelse sett i et helse- og livskvalitetsperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-10-24)Norwegian health authorities have in recent years shown an increasing interest in the health and life quality effects of volunteer’s in cultural life in our country. This study, which belongs within the music therapy field, ... -
Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)I denne teksten vil eg diskutera valfaget Kreativ musikkverkstad i barnevernspedagogutdanninga ved Høgskulen i Oslo og Akershus. Med utgangspunkt i nokre teoretiske perspektiv og ei studentundersøking gjort hausten 2014 ... -
Kreativitet som glidande diskurs: Berättelser om Biophilia Educational Project
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - Creativity as a sliding discourse: Stories about the Biophilia Educational Project. - In 2014, the three-year-long Biophilia Educational Project was initiated by the Icelandic artist Björk Guðmundsdóttir. The ... -
Kroppen i musikkpedagogikken
(NMH-publikasjoner;2005:1, Chapter; Peer reviewed, 2005)I denne artikkelen har jeg prøvd å vise at kroppen i varierende grad løftes fram og fokuseres i vår hjemlige musikkpedagogiske forskning. Kroppens tilstedeværelse i forskningen kan derfor med Merleau-Pontys ord beskrives ... -
Kroppens betydning i strykerundervisning. En fenomenologisk inspirert studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Tema for denne masteroppgaven er kroppens betydning i fiolinundervisning for barn. Hovedproblemstillingen er: Hva betyr kroppen og kroppslighet for unge strykerelevers opplevelse av undervisningen? For å få ... -
Kroppslig samspill i musikkterapi
(NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ... -
Kroppsliga representationer för musikaliskt meningsskapande i sångundervisning
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- Bodily representations of musical meaning making in singing lessons. This article concerns singing education in folk music, Western classical tradition, and improvised music in a music teacher education ... -
Kulehull i pianoet. Et essay om musikken på Utøya - om fellesskap - og om nye farger
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Mine minner fra Utøya er sentrert rundt musikk. Det var musikken som dro meg ut dit, år etter år. Musikken som tonsatte alt som skjedde der. Vi visste ikke alltid hvem som skulle tale, ei heller hva som skulle debatteres, ... -
Kulturen som brobygger og arena for livsutfoldelse. Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter, 2012)Erfaringer fra et musikkprosjekt i en flyktningleir i Libanon. Musikk har mange verdier som alle barn bør få nyte godt av. Ved å dele kompetanse med musikere, lærere, sosialarbeidere og organisasjonsledere i palestinske ... -
Kulturskolelæreres kunnskapsgrunnlag, illustrert ved instrumentallærerne
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- The different types of knowledge included in the professional practice of instrumental teachers in the School of arts. This essay will shed light on how different types of knowledge are included in the ... -
Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ... -
Kunsten å skrive en lærebok
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Mange musikkpedagoger i Skandinavia kjenner nok professor Geir Johansen først og fremst som lærebokforfatter. Musikkundervisningens didaktikk (Hanken og Johansen, 1998/2013) har stått på pensumlistene ved mange ... -
Kunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Masterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling ... -
Kuvøsesang : effekt av sang og lyrespill på premature barn i neonatal intensiv enhet på sykehus : en kvantitativ studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2013-03-21)Sammendrag Bakgrunn: Premature utsettes jevnlig for situasjoner og prosedyrer som er forbundet med smerte, stress og mistrivsel. Eksempler på dette er lys og lyder, helstikk for blodprøver, innleggelse av vene- og ... -
Kva kan musikkterpi vere?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Even Ruuds bok Hva er musikkterapi? kom ut i 1980, midt i ei brytningstid for norsk musikkterapi. Ei toårig vidareutdanning i musikkterapi var nettopp etablert ved Østlandets Musikkonservatorium. Spørsmålet om kva musikkterapi ... -
Kva lærer El Sistema-elevar? Fem fiolinpedagogar om samanhengen mellom kompetansen til ei gruppe El Sistema-elevar og undervisningsforma gruppeundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Samandrag. - Tema for denne masteroppgåva er instrumentalundervisning, og formålet er å auke forståinga av kunnskapsgrunnlaget i instrumentalundervisning. Problemstillinga er: Korleis forstår fem fiolinpedagogar samanhengen ... -
Kvinne - flerkulturell - låtskriver - musikant. Erfaringer gjort av tre unge kvinner med innvandringsbakgrunn i forbindelse med et forebyggende musikktilbud for ungdom. En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Oslo
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven fokuserer på musikk og forebyggende ungdomsarbeid. Ved å gjennomføre en casestudie med tre kvinnelige informanter i alderen 16 til 17 år, undersøker forskeren deltakernes erfaringer med ...